Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Změny v EET a její další osud s otazníky

12.01.2018

Ti z vás, kteří se připravují nebo se již připravili na přechod do režimu EET, by měli zpozornět. Ústavní soud totiž v polovině prosince zrušil některá ustanovení zákona o evidenci tržeb. Rozhodnutí se dotkne i osob, které již elektronické evidenci tržeb podléhají.

Pět z patnácti ústavních soudců se přitom domnívalo, že by bylo vhodné zrušit zákon o evidenci tržeb jako celek. Mezi jejich argumenty patřilo, že EET představuje nové finanční náklady pro každého podnikatele a stát nevyužil všechny možnosti k efektivnější kontrole výběru daní, kterými již disponuje. Většina se ale nakonec přiklonila pouze ke zrušení dílčích ustanovení.

Rozhodnutí Ústavního soudu přinese od 28. února 2018 zrušení povinnosti uvádět DIČ na účtenkách. Tato změna se bude týkat všech subjektů podléhajících EET bez ohledu na to, jestli se do EET zapojily v první nebo druhé vlně. Významný praktický dopad bude jistě mít i zrušení povinnosti evidovat tržby provedené platební kartou, a to ke stejnému datu. Obě tyto změny mohou mít vliv na rozsah osobních údajů, které podnikatelé zpracovávají.

Beze změny nezůstane ani Účtenkovka – státem organizovaná loterie, do které se může přihlásit každý držitel účtenky vydané v režimu EET. Právě DIČ prodejce je totiž jedním z identifikátorů, které musí účastník nahrát do systému pro registraci účtenky jako výherního losu. Vzhledem k tomu, že DIČ již nebude povinnou náležitostí účtenky, ministerstvo financí bude muset upravit loterijní systém.

Pravděpodobně největším zásahem do konceptu EET je odložení 3. a 4. vlny na neurčito. Ústavní soud konstatoval, že vláda nedostatečně vyhodnotila první dvě vlny a bez podrobné analýzy dopadů nemohou být do systému zařazeni další podnikatelé. Není tak jasné jestli, v jaké formě a kdy se zbývající subjekty do EET zapojí. Ministerstvo financí v současné době připravuje novelu zákona, která by na tyto otázky měla odpovědět.

Rozhodnutí Ústavního soudu přišlo až více než po roce účinnosti zákona. Neposiluje tak právní jistotu a přináší značné dopady do obchodních procesů podnikatelů. Je zřejmé, že největší komplikace způsobí dodavatelům pokladních systémů. Ostatním podnikatelům také může způsobit obtíže, například v oblasti zpracování osobních údajů, zvláště v souvislosti s nadcházejícím obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR).




další novinky v kategorii: Daň z příjmů

Na podání daňového přiznání v listinné podobě zbývá jen několik dní. Elektronickým odesláním získáte měsíc navíc
30.04.2021
Posledním dnem pro podání listinných formulářů daňového přiznání k dani z příjmů za rok 2020 bez sankce je 3. květen 2021. To je také poslední den pro zaplacení daně. Daňové přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, do sběrného boxu nebo zaslat poštou. Finanční správa preferuje využít elektronické podání přes online finanční úřad, který je dostupný na webu www.mojedane.cz. Přihlášení je možné pomocí bankovní identity, občanského průkazu s čipem nebo datovou schránkou.


Přiznání a placení daně z příjmů se o měsíc posune, DPH na respirátory bude prominuta až do 3. června
22.03.2021
Vláda dne 8. března 2021 schválila vydání v pořadí 16. generálního pardonu ministryně financí. Ten posouvá lhůtu pro podání daňového přiznání a zaplacení daně z příjmů o jeden měsíc. Dále pardon prodlužuje prominutí DPH na respirátory třídy ochrany FFP2 a vyšší o další dva měsíce.


Finanční správa doporučuje veřejnosti, aby maximálně využívala elektronickou formu komunikace při odevzdávání daňových přiznání
12.03.2021
Finanční správa upřednostňuje a umožňuje podat daňové přiznání k dani z příjmů „bezkontaktně“ – elektronickou formou, a to až do 1. června 2021. Nadále platí, že kromě této možnosti je možné vyplněné formuláře také zaslat poštou nebo vhodit do sběrného boxu umístěného na územních pracovištích Finanční správy nejpozději 3. května 2021, a to bez jakýchkoliv sankcí.


Informace k problematice zdanění příjmů z titulu některých finančních podpor, jež jsou poskytovány fyzickým osobám v rámci nouzo
08.03.2021
Generální finanční ředitelství zaznamenalo množící se dotazy veřejnosti v souvislosti s obdrženými příjmy z titulu některých finančních podpor, jež jsou poskytovány fyzickým osobám v rámci nouzového stavu. Otázky se týkají zejména zdanění těchto příjmů a dále pak skutečnosti, zda jsou tyto příjmy započítávány do vlastního příjmu manžela/manželky ve smyslu ustanovení § 35ba odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“). Z důvodu správné aplikace zákona o daních z příjmů proto Generální finanční ředitelství k nejčastěji položeným dotazům sděluje následující:


1. duben – termín pro podání daňového přiznání. Pokud ho podáte elektronicky, máte čas až do 3. května
05.03.2021
Posledním dnem pro odevzdání daňového přiznání k dani z příjmů za rok 2020 je 1. duben 2021. Letos může veřejnost pro odevzdání daňového přiznání využít online finanční úřad, který nabízí možnost pohodlného a jednoduchého odevzdání z pohodlí domova. Výhodou je i to, že fyzické osoby, které podají daňové přiznání elektronicky, mají ze zákona prodlouženou lhůtu o jeden měsíc navíc, a to až do 3. května 2021


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Zápis z jednání ze dne 16. 6. 2021
Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR ze dne 16. 6. 2021

Zápis z jednání ze dne 19. 5. 2021
Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR ze dne 19. 5. 2021

další novinky

Kalkulace ceny