Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

INFORMACE

02.12.2020

INFORMACE k určení lhůty pro stanovení daně (prekluzivní lhůty) při vykazování a uplatňování daňové ztráty a posuzování běhu této lhůty a změny jejího běhu v návaznosti na rozsudky Nejvyššího správního soudu

Generální finanční ředitelství v návaznosti na rozhodovací činnost Nejvyššího správního soudu (dále jen „NSS“), a to na rozsudky NSS č. j. 8 Afs 58/2019-48 ze dne 13. května 2020 a č. j. 2 Afs 388/2019-70 ze dne 18. června 2020 týkající se tzv. „řetězení daňových ztrát“ a na rozsudky NSS č. j. 9 Afs 81/2020-40 ze dne 2. července 2020 a č. j. 4 Afs 101/2020-41 ze dne 17. července 2020 vztahující se k posuzování běhu prekluzivní lhůty a změny jejího běhu vydává tuto informaci z důvodu zvýšení právní jistoty poplatníků daně z příjmů právnických a fyzických osob.

Při určení lhůty pro stanovení daně dle § 38r odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), tj. v případech, kdy bylo možné uplatnit daňovou ztrátu jako položku odčitatelnou od základu daně, dosavadní správní praxe i výkladová stanoviska finanční správy dlouhodobě vycházela z tzv. „řetězení daňových ztrát“. Tento postup byl uplatňován v případech, kdy za zdaňovací období, ve kterých mohla být uplatněna předchozí daňová ztráta („starší“) jako odčitatelná položka, došlo k opětovnému vzniku daňové ztráty („novější“). Při tomto postupu se lhůta pro stanovení daně odvíjela od posledního zdaňovacího období, ve kterém bylo možné uplatnit jako odčitatelnou položku „nejnovější“ daňovou ztrátu, přičemž takto stanovená prekluzivní lhůta se uplatnila i pro zdaňovací období, za které vznikla a ve kterých mohla být uplatňována „starší“ daňová ztráta.

Na takto stanovenou prekluzivní lhůtu měly vliv úkony dle § 148 odst. 2 až 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“), které byly učiněny pouze ve vztahu k poslednímu zdaňovacímu období, a vedly tak ke změně této prekluzivní lhůty. V případech, kdy byla lhůta pro stanovení daně za příslušné zdaňovací období určována dle § 38r odst. 2 ZDP, se pak na toto zdaňovací období neuplatnila maximální desetiletá lhůta pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 DŘ.

V rozsudku č. j. 8 Afs 58/2019-48 ze dne 13. května 2020 dospěl NSS k závěru, kterým dosavadní správní praxi v „řetězení daňových ztrát“ odmítl, s tím, že:

  • každá lhůta pro stanovení daně má svůj samostatný režim.

  • „novější“ daňová ztráta nemůže žádným způsobem ovlivnit běh lhůty pro stanovení daně ve vztahu k žádnému zdaňovacímu období předcházejícímu zdaňovací období, za které tato daňová ztráta vznikla, tj. nemůže být aplikován účinek „řetězení“ ve vztahu k žádnému předcházejícímu zdaňovacímu období před vznikem této „nejnovější“ daňové ztráty.

  • počátek lhůty pro stanovení daně je stanoven v § 148 odst. 1 DŘ a ustanovení § 38r odst. 2 ZDP obsahuje pouze speciální pravidlo „pro stanovení konce prekluzivní lhůty pro stanovení daně“ .

    úkony podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ vyvolávají účinky pouze ve vztahu ke zdaňovacímu období, k němuž se vztahují.

  • „zkracování“ prekluzivní lhůty (§ 148 odst. 1 DŘ a § 38r odst. 2 ZDP) za zdaňovací období, ve kterém mohla být ztráta uplatněna. Tato prekluzivní lhůta se také v případě úkonů učiněných podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ ve vztahu k příslušnému zdaňovacímu období prodlouží, přeruší a začne běžet znovu od učinění tohoto úkonu nebo se staví.

  • maximální délka lhůty pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 DŘ se odvíjí od konkrétního zdaňovacího období a činí 10 let od počátku běhu lhůty. Maximální lhůtou pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 ZDP je limitováno i prodloužení, přerušení a stavení běhu lhůty podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ.

    Finanční správa na základě těchto rozsudků přizpůsobuje svou správní praxi při určení lhůty pro stanovení daně dle § 38r odst. 2 ZDP a posuzování běhu prekluzivní lhůty a změny jejího běhu, tj. bude vycházet z těchto skutečností:

    lhůta pro stanovení daně se odvíjí od posledního zdaňovacího období, ve kterém bylo možné uplatnit jako odčitatelnou položku daňovou ztrátu, přičemž pro určení této prekluzivní lhůty se každá daňová ztráta posuzuje samostatně . To znamená, že lhůta pro stanovení daně určená podle „novější“ daňové ztráty již nebude aplikována na zdaňovací období před vznikem této „novější“ daňové ztráty, za které vznikla a ve kterých mohla být uplatňována „starší“ daňová ztráta.
    v případě zdaňovacího období, ve kterém bylo možné odečíst „starší“ daňovou ztrátu a za které zároveň vznikla nebo ve kterém mohla být uplatněna i „novější“ daňová ztráta, se konec prekluzivní lhůty dle § 38r odst. 2 ZDP určuje podle posledního zdaňovacího období, ve kterém lze uplatnit jako odčitatelnou položku „novější“ daňovou ztrátu .

    z hlediska určení lhůty pro stanovení daně za zdaňovací období, za které vznikla daňová ztráta, a za všechna zdaňovací období, ve kterých lze tuto ztrátu odečíst od základu daně obsahuje ustanovení § 38r odst. 2 ZDP pouze speciální pravidlo „pro stanovení konce prekluzivní lhůty“ , její počátek je stanoven v § 148 odst. 1 DŘ. Při určení lhůty pro stanovení daně za zdaňovací období, ve kterém mohla být ztráta uplatněna, dochází oproti zdaňovacímu období, za které daňová ztráta vznikla, k postupnému „zkracování“ prekluzivní lhůty (§ 148 odst. 1 DŘ a § 38r odst. 2 ZDP). Takto stanovená lhůta se pak v případě úkonů učiněných podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ ve vztahu k příslušnému zdaňovacímu období prodlouží, přeruší a začne běžet znovu nebo se staví.

    úkony podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ vyvolávají účinky pouze ve vztahu ke zdaňovacímu období, k němuž se vztahují, nikoli ve vztahu ke všem zdaňovacím obdobím provázaným vykázáním daňové ztráty. Pokud budou úkony dle § 148 odst. 2 až 4 DŘ učiněny pouze ve vztahu k poslednímu zdaňovacímu období, ve kterém lze daňovou ztrátu uplatnit jako položku odčitatelnou od základu daně, ovlivní tyto úkony lhůtu pro stanovení daně pouze za toto zdaňovací období. To znamená, že na prodloužení, přerušení a stavení lhůty pro stanovení daně za konkrétní zdaňovací období mají vliv pouze úkony dle § 148 odst. 2 až 4 DŘ učiněné ve vztahu k tomuto konkrétnímu zdaňovacímu období.

    maximální lhůta pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 DŘ se odvíjí od konkrétního zdaňovacího období a činí 10 let od počátku běhu lhůty. Tato objektivní desetiletá lhůta se uplatní i v kombinaci s § 38r odst. 2 ZDP, a to samostatně za zdaňovací období, za které daňová ztráta vznikla, tak i za každé zdaňovací období, ve kterém mohla být tato daňová ztráta uplatněna jako položka odčitatelná od základu daně. Maximální lhůtou pro stanovení daně dle § 148 odst. 5 ZDP je limitováno i prodloužení, přerušení a stavení běhu lhůty podle § 148 odst. 2 až 4 DŘ.

    Rozsudky NSS č. j. 8 Afs 58/2019-48 ze dne 13. května 2020, č. j. 2 Afs 388/2019-70 ze dne 18. června 2020, č. j. 9 Afs 81/2020-40 ze dne 2. července 2020 a č. j. 4 Afs 101/2020-41 ze dne 17. července 2020 však nijak neovlivnily dosavadní správní praxi finanční správy v těchto oblastech:

    Vliv faktického uplatnění ztráty na lhůtu pro stanovení daně podle § 38r odst. 2 ZDP Na lhůtu pro stanovení daně za zdaňovací období, za která zákon sice dovoluje daňovou ztrátu uplatnit, ale fakticky ji již uplatnit nelze, protože např. již byla celá uplatněna v předchozích zdaňovacích obdobích, se uplatní § 38r odst. 2 ZDP. Uvedené bylo výslovně potvrzeno rozsudkem NSS č. j. 8 Afs 58/2019-48 ze dne 13. května 2020 (viz bod 26).

    Stanovení pěti zdaňovacích období pro uplatnění daňové ztráty dle § 34 odst. 1 ZDP ve vztahu k § 38r odst. 2 ZDP

    Do pěti zdaňovacích období, za která lze daňovou ztrátu odečíst od základu daně dle § 34 odst. 1 ZDP, se nezapočítávají kratší období, za která se sice podává daňové přiznání, která ale nejsou zdaňovacími obdobími (viz Pokyn D-22, k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP, K § 34 odst. 1). Tento postup byl výslovně potvrzen rozsudkem NSS č. j. 8 Afs 58/2019-48 ze dne 13. května 2020 (viz bod 25).

    PDF dokument ke stažení ZDE

    Zdroj: www.mfcr.cz





    další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

    Upozornění k tiskopisu Osvědčení o osvobození od DPH nebo spotřební daně (článek 151 směrnice 2006/112/ES a článek 13 směrnice 2
    17.05.2022
    Směrnicí Rady (EU) 2021/1159 ze dne 13. července 2021, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID-19, byla zavedena nová osvobození od DPH týkající se opatření přijatých na úrovni Evropské unie v reakci na pandemii COVID-19. Tato osvobození byla zakotvena do čl. 151 odst. 1 písm. ba) směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty („Směrnice o DPH“). Vzhledem k naléhavosti situace měly členské státy tato osvobození začít uplatňovat se zpětným účinkem ode dne 1. 1. 2021.


    V pondělí se spouští žádosti o solidární příspěvek, vyřídit půjde pouze online
    12.04.2022
    Od pondělí 11. dubna mohou domácnosti, které ubytovávají Ukrajince prchající před válkou, žádat o solidární příspěvek. Ten znamená 3 tisíce korun měsíčně za jednoho ubytovaného uprchlíka, maximálně pak 12 tisíc korun za měsíc. Příspěvek má alespoň částečně fyzickým osobám kompenzovat náklady. Žádost bude možné od pondělí podat elektronicky. Předpokladem přihlášení do aplikace je jakákoliv forma elektronické identity občana. Možností je třeba bankovní identita (Bank ID) či mobilní klíč eGovernmentu, který lze získat online i na jakémkoliv CzechPointu.


    Finanční správa spouští službu, která dočasně nahrazuje funkce původní Daňové informační schránky
    11.04.2022
    Služba Nahlížení na vybrané údaje umožní přistupovat k vybraným informacím z osobních daňových účtů a spisu daňového subjektu vedeného finančním úřadem a bude dostupná nejdéle po přechodnou dobu 9 měsíců. K zachování přístupu k údajům se Finanční správa rozhodla zejména kvůli poptávce odborné daňové veřejnosti. Dotčené subjekty tak budou mít více času na přihlášení do modernizované Daňové informační schránky plus.


    Daňové úlevy v oblasti daně z přidané hodnoty v souvislosti se situací na Ukrajině
    10.04.2022
    Finanční správa informuje o následujících daňových dopadech poskytnutí darů souvisejících se současnou vlnou solidarity a poskytováním darů, ať ve formě finančních prostředků či materiální pomoci, na podporu Ukrajiny, a častými dotazy na daňové dopady v oblasti daně z přidané hodnoty.


    Posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně a ukončení provozu starší verze daňového portálu
    29.11.2021
    Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.


  • Kde nás najdete

    UDS, s.r.o.
    Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

    Telefon: +420 222 981 423
    Mobil:+420 777 724 737
    E-mail: info@uds.cz

    Mapa

    Novinky

    Nezapomeňte do konce května zaplatit daň z nemovitých věcí
    Finanční správa rozeslala k zaplacení daně celkem 2,8 mil. obálek se složenkami, které by měly být poplatníkům doručeny nejpozději do 25. května. Kdo se přihlásil k zasílání údajů pro placení daně e-mailem, dostane všechny potřebné informace do své e-mailové schránky a držitelům datových schránek jsou tyto informace zasílány do jejich schránek. Lhůta pro zaplacení daně z nemovitých věcí (nebo její první splátky) pak končí 31. května 2022.

    Nezveřejnění účetních závěrek může vyjít účetní jednotky příliš draho
    Spousta podnikatelů má svou účetní závěrku za rok 2021 hotovou a své daňové přiznání podané. Tímto ale povinnost účetní jednotky nekončí. Jaký je termín pro zveřejnění účetní závěrky do sbírky listin a jaké sankce mohou účetní jednotky za nesplnění povinnosti očekávat?

    další novinky

    Kalkulace ceny