Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

SDEU: Odběratel musí opravit odpočet, i když dodavatel opravu daně neprovedl

30.07.2020

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) zodpověděl předběžné otázky týkající se rumunské společnosti, která provedla opravu uplatněného nároku na odpočet pouze u části svých přijatých plnění. V návaznosti na to soud uzavřel, že vnitrostátní daňové orgány mají povinnost uložit osobě povinné k dani, aby provedla opravu počátečního odpočtu DPH, je-li vyšší nebo nižší, než na jaký měla nárok, a to i když nemá samostatný daňový doklad ke skutečnostem zakládajícím opravu.

Rumunská společnost World Comm Trading, která je distributorem mobilních telefonů, uzavřela kontrakt se společností Nokia Corporation na jejich dodávku. Tyto mobilní telefony byly dodávány lokálně v rámci Rumunska nebo byly pořizovány z jiných členských států Evropské unie do Rumunska. Na dané lokální i intrakomunitární dodávky byla následně čtvrtletně poskytována množstevní sleva. Nokia na tuto slevu ale vystavila daňový doklad pouze v režimu osvobození od daně jako u intrakomunitárních dodávek. V návaznosti na tento doklad společnost World Comm Trading provedla opravu nároku na odpočet pouze u intrakomunitárních dodávek.

Z tohoto důvodu rumunský správce daně vystavil platební výměry odpovídající rozdílu mezi původním nárokem na odpočet u přijatých lokálních plnění a nárokem na odpočet sníženým o slevu v poměrné výši připadající na lokální dodávky.

V této souvislosti rumunský soud předložil SDEU předběžné otázky:

  • Má společnost povinnost opravit nárok na odpočet, i když nemá samostatnou fakturu na část slevy zakládající tuto opravu?

  • Pokud ano, změnila by se odpověď, kdyby dodavatel ukončil svou činnost v tuzemsku a nemohl tedy už základ daně opravit?

    SDEU konstatoval, že počáteční odpočet je třeba opravit, aby odpovídal odpočtu, na který měla osoba povinná k dani nárok, pokud by změna byla zohledněna již na počátku. Osoba povinná k dani tedy musí opravit nárok na odpočet, i když neměla k dispozici samostatný opravný daňový doklad, ale pouze celkový, ze kterého vyplývá, že se sleva vztahuje i na daná lokální plnění.

    Dle SDEU povinnost opravit počáteční odpočet trvá, i když dodavatel ukončil svou činnost, a tudíž nemůže požadovat vrácení části DPH, kterou odvedl. Skutečnost, zda byl opraven základ daně, tedy nemá žádný vliv na povinnost opravit odpočet u daných plnění. Společnost World Comm Trading tak měla povinnost opravit uplatněný odpočet z přijatých lokálních plnění.




    další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

    Upozornění k tiskopisu Osvědčení o osvobození od DPH nebo spotřební daně (článek 151 směrnice 2006/112/ES a článek 13 směrnice 2
    17.05.2022
    Směrnicí Rady (EU) 2021/1159 ze dne 13. července 2021, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID-19, byla zavedena nová osvobození od DPH týkající se opatření přijatých na úrovni Evropské unie v reakci na pandemii COVID-19. Tato osvobození byla zakotvena do čl. 151 odst. 1 písm. ba) směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty („Směrnice o DPH“). Vzhledem k naléhavosti situace měly členské státy tato osvobození začít uplatňovat se zpětným účinkem ode dne 1. 1. 2021.


    V pondělí se spouští žádosti o solidární příspěvek, vyřídit půjde pouze online
    12.04.2022
    Od pondělí 11. dubna mohou domácnosti, které ubytovávají Ukrajince prchající před válkou, žádat o solidární příspěvek. Ten znamená 3 tisíce korun měsíčně za jednoho ubytovaného uprchlíka, maximálně pak 12 tisíc korun za měsíc. Příspěvek má alespoň částečně fyzickým osobám kompenzovat náklady. Žádost bude možné od pondělí podat elektronicky. Předpokladem přihlášení do aplikace je jakákoliv forma elektronické identity občana. Možností je třeba bankovní identita (Bank ID) či mobilní klíč eGovernmentu, který lze získat online i na jakémkoliv CzechPointu.


    Finanční správa spouští službu, která dočasně nahrazuje funkce původní Daňové informační schránky
    11.04.2022
    Služba Nahlížení na vybrané údaje umožní přistupovat k vybraným informacím z osobních daňových účtů a spisu daňového subjektu vedeného finančním úřadem a bude dostupná nejdéle po přechodnou dobu 9 měsíců. K zachování přístupu k údajům se Finanční správa rozhodla zejména kvůli poptávce odborné daňové veřejnosti. Dotčené subjekty tak budou mít více času na přihlášení do modernizované Daňové informační schránky plus.


    Daňové úlevy v oblasti daně z přidané hodnoty v souvislosti se situací na Ukrajině
    10.04.2022
    Finanční správa informuje o následujících daňových dopadech poskytnutí darů souvisejících se současnou vlnou solidarity a poskytováním darů, ať ve formě finančních prostředků či materiální pomoci, na podporu Ukrajiny, a častými dotazy na daňové dopady v oblasti daně z přidané hodnoty.


    Posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně a ukončení provozu starší verze daňového portálu
    29.11.2021
    Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.


  • Kde nás najdete

    UDS, s.r.o.
    Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

    Telefon: +420 222 981 423
    Mobil:+420 777 724 737
    E-mail: info@uds.cz

    Mapa

    Novinky

    Nezapomeňte do konce května zaplatit daň z nemovitých věcí
    Finanční správa rozeslala k zaplacení daně celkem 2,8 mil. obálek se složenkami, které by měly být poplatníkům doručeny nejpozději do 25. května. Kdo se přihlásil k zasílání údajů pro placení daně e-mailem, dostane všechny potřebné informace do své e-mailové schránky a držitelům datových schránek jsou tyto informace zasílány do jejich schránek. Lhůta pro zaplacení daně z nemovitých věcí (nebo její první splátky) pak končí 31. května 2022.

    Nezveřejnění účetních závěrek může vyjít účetní jednotky příliš draho
    Spousta podnikatelů má svou účetní závěrku za rok 2021 hotovou a své daňové přiznání podané. Tímto ale povinnost účetní jednotky nekončí. Jaký je termín pro zveřejnění účetní závěrky do sbírky listin a jaké sankce mohou účetní jednotky za nesplnění povinnosti očekávat?

    další novinky

    Kalkulace ceny