Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

SDEU: Odběratel musí opravit odpočet, i když dodavatel opravu daně neprovedl

30.07.2020

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) zodpověděl předběžné otázky týkající se rumunské společnosti, která provedla opravu uplatněného nároku na odpočet pouze u části svých přijatých plnění. V návaznosti na to soud uzavřel, že vnitrostátní daňové orgány mají povinnost uložit osobě povinné k dani, aby provedla opravu počátečního odpočtu DPH, je-li vyšší nebo nižší, než na jaký měla nárok, a to i když nemá samostatný daňový doklad ke skutečnostem zakládajícím opravu.

Rumunská společnost World Comm Trading, která je distributorem mobilních telefonů, uzavřela kontrakt se společností Nokia Corporation na jejich dodávku. Tyto mobilní telefony byly dodávány lokálně v rámci Rumunska nebo byly pořizovány z jiných členských států Evropské unie do Rumunska. Na dané lokální i intrakomunitární dodávky byla následně čtvrtletně poskytována množstevní sleva. Nokia na tuto slevu ale vystavila daňový doklad pouze v režimu osvobození od daně jako u intrakomunitárních dodávek. V návaznosti na tento doklad společnost World Comm Trading provedla opravu nároku na odpočet pouze u intrakomunitárních dodávek.

Z tohoto důvodu rumunský správce daně vystavil platební výměry odpovídající rozdílu mezi původním nárokem na odpočet u přijatých lokálních plnění a nárokem na odpočet sníženým o slevu v poměrné výši připadající na lokální dodávky.

V této souvislosti rumunský soud předložil SDEU předběžné otázky:

  • Má společnost povinnost opravit nárok na odpočet, i když nemá samostatnou fakturu na část slevy zakládající tuto opravu?

  • Pokud ano, změnila by se odpověď, kdyby dodavatel ukončil svou činnost v tuzemsku a nemohl tedy už základ daně opravit?

    SDEU konstatoval, že počáteční odpočet je třeba opravit, aby odpovídal odpočtu, na který měla osoba povinná k dani nárok, pokud by změna byla zohledněna již na počátku. Osoba povinná k dani tedy musí opravit nárok na odpočet, i když neměla k dispozici samostatný opravný daňový doklad, ale pouze celkový, ze kterého vyplývá, že se sleva vztahuje i na daná lokální plnění.

    Dle SDEU povinnost opravit počáteční odpočet trvá, i když dodavatel ukončil svou činnost, a tudíž nemůže požadovat vrácení části DPH, kterou odvedl. Skutečnost, zda byl opraven základ daně, tedy nemá žádný vliv na povinnost opravit odpočet u daných plnění. Společnost World Comm Trading tak měla povinnost opravit uplatněný odpočet z přijatých lokálních plnění.




    další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

    Podmínky pro osvobození od cla a DPH při dovozu zboží ze třetí země v souvislosti s pandemií způsobené SARS-CoV-2
    30.07.2020
    V souladu s Rozhodnutím komise č. 2020/1101 dochází k prodloužení lhůty pro osvobození od cla a DPH u dovozu zboží, které je nezbytné k boji proti následkům rozšíření onemocnění COVID-19, až do 31. října 2020. Osvobození od cla a DPH u dovozu zboží se týká pouze státních subjektů, charitativních nebo dobročinných organizací a záchranných jednotek. Z tohoto důvodu dochází k aktualizaci Podmínek pro osvobození od cla a DPH při dovozu zboží ze třetí země v souvislosti s pandemií způsobené SARS-CoV-2 zveřejněných dne 7. dubna 2020.


    MPSV pomáhá Čechům žijícím ve Spojeném království připravit se na Brexit po skončení přechodného období
    30.07.2020
    Ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí vyslalo Ministerstvo práce a sociálních věcí do Spojeného království (UK) v souvislosti s Brexitem svou zaměstnankyni. Ta působí ve městě Leeds a jeho přilehlém okolí jako terénní pracovnice. Pomoc s nutnou administrativou zde poskytuje českým občanům, kteří ve Spojeném království dlouhodobě žijí a chtějí zde zůstat i po Brexitu. Služeb této terénní pracovnice mohou využít i Češi, kteří plánují po odchodu UK z EU návrat domů. Nejčastěji diskutovanými tématy jsou např. doklady, sociální zabezpečení, předškolní a školní vzdělávání dětí, bydlení nebo zdravotnictví.


    Modernizace spotřebitelských pravidel
    30.07.2020
    Nová směrnice EU přináší revizi pravidel spotřebitelského práva. Členské státy je nyní musejí zavést do svých právních řádů. Vedle rozšíření povinností obchodníků vůči spotřebitelům se významně zvyšují možné sankce za jejich porušení.


    Praktické zkušenosti s žádostmi v programu COVID – Nájemné
    30.07.2020
    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spustilo 26. června 2020 program COVID –Nájemné. Příjem žádostí by měl probíhat až do 30. září 2020. Osoby provozující maloobchodní činnost nebo služby mohou v programu žádat o kompenzaci nájemného za měsíce duben až červen, a to do výše 50 %, respektive 80 % v případě, kde je pronajímatelem veřejná instituce.


    COVID-19 a politika převodních cen: analýza srovnatelnosti
    30.07.2020
    Krize způsobená pandemií COVID-19 nutí společnosti zamýšlet se nad tím, zda neupravit politiku převodních cen. Rozhodnutí je třeba činit v době, kdy ještě nejsou k dispozici srovnatelná data potřebná pro analýzu. Spoléhání se na údaje z předchozích let a tříleté průměry finančních výsledků srovnatelných společností pravděpodobně nebude v současné době vhodnou cestou pro stanovení vnitroskupinových cen.


  • Kde nás najdete

    UDS, s.r.o.
    Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

    Telefon: +420 222 981 423
    Mobil:+420 777 724 737
    E-mail: info@uds.cz

    Mapa

    Novinky

    Podmínky pro osvobození od cla a DPH při dovozu zboží ze třetí země v souvislosti s pandemií způsobené SARS-CoV-2
    V souladu s Rozhodnutím komise č. 2020/1101 dochází k prodloužení lhůty pro osvobození od cla a DPH u dovozu zboží, které je nezbytné k boji proti následkům rozšíření onemocnění COVID-19, až do 31. října 2020. Osvobození od cla a DPH u dovozu zboží se týká pouze státních subjektů, charitativních nebo dobročinných organizací a záchranných jednotek. Z tohoto důvodu dochází k aktualizaci Podmínek pro osvobození od cla a DPH při dovozu zboží ze třetí země v souvislosti s pandemií způsobené SARS-CoV-2 zveřejněných dne 7. dubna 2020.

    MPSV a SÚIP upozorňují: Onemocnění COVID-19 ani nařízená karanténa není pracovní úraz!
    Onemocnění koronavirem ani pracovní neschopnost způsobená nařízenou karanténou nejsou podle zákoníku práce považovány za pracovní úraz, jak někteří zaměstnavatelé mylně uvádějí. Pracovním úrazem se rozumí poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, k nimž došlo nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi.

    další novinky

    Kalkulace ceny