Kategorie novinek
Pronájem obecních bytů a nebytových prostor není podnikatelskou činností
20.03.2020Dotaz:
Lze pronájem obecních bytů a nebytových prostor vést mimo rozpočet jako podnikatelskou činnost?
Odpověď:
Pronájem obecních bytů a nebytových prostor nelze vést mimo rozpočet jako podnikatelskou činnost. Mimo rozpočet (na účtu cizích prostředků) lze vést pouze příjmy, které nejsou z pronájmu nemovitostí, např. zálohy na služby.
Pronájem obecních bytů a nebytových prostor nelze vést mimo rozpočet jako podnikatelskou činnost. Mimo rozpočet (na účtu cizích prostředků) lze vést pouze příjmy, které nejsou z pronájmu nemovitostí, např. zálohy na služby.
Podle § 6 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů:
1.Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů, pokud není dále uvedeno, že probíhají mimo rozpočet.
2.Mimo rozpočet se uskutečňují peněžní operace týkající se
3.Podnikatelská činnost územního samosprávného celku nebo svazku obcí se sleduje mimo rozpočtové příjmy a výdaje. Její výsledek se promítne do rozpočtu a je součástí závěrečného účtu územního samosprávného celku nebo svazku obcí.
Podle § 420 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, „kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této za podnikatele“ .
V § 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (dále jen „živnostenský zákon“) je stanoveno, že živností je soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem. K tomu odkazujeme např. na ustanovení § 3 odst. 3 písm. ah) živnostenského zákona podle kterého není živností pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor.
Demonstrativní výčet příjmů rozpočtu obce je uveden v § 7 zákona č. 250/2000 Sb., v platném znění. Jedním z příjmů rozpočtu obce je podle § 7 odst. 1 písm. a) příjem z vlastního majetku a majetkových práv.
Demonstrativní výčet výdajů rozpočtu obce je uveden v § 9 zákona č. 250/2000 Sb., v platném znění. Podle § 9 odst 1 písm. b) se z rozpočtu obce hradí zejména výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj.
O podnikatelskou činnost by se jednalo pouze v případě, pokud by obec vykonávala nějakou podnikatelskou činnost na základě vlastního živnostenského oprávnění (např. hostinskou činnost). Tato podnikatelská činnost by pak byla sledována mimo rozpočtové příjmy a výdaje, její výsledek by se promítl do rozpočtu města po uplynutí rozpočtového roku a byl by součástí závěrečného účtu obce.
V této souvislosti upozorňujeme, že z pohledu definice podnikatelské činnosti obce je irelevantní, zda má obec pro účely správy vlastního majetku uzavřenu mandátní nebo jinou smlouvu s realitní kanceláří, která za město provádí veškerou činnost spojenou se správou nemovitostí. Obec pak ze svého rozpočtu uskutečňuje výdaje na základě smluvního vztahu, tedy hradí realitní kanceláři náklady činnosti, kterou pro obec vykonala. Realitní kancelář by pak měla mít stanovenou povinnost odvádět veškeré příjmy z pronájmu (mimo např. záloh na služby spojené s užíváním nemovitosti) do rozpočtu obce.
Zdroj: www.mfcr.cz
další novinky v kategorii: Obecné a ostatní
Upozornění k tiskopisu Osvědčení o osvobození od DPH nebo spotřební daně (článek 151 směrnice 2006/112/ES a článek 13 směrnice 2
17.05.2022
Směrnicí Rady (EU) 2021/1159 ze dne 13. července 2021, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID-19, byla zavedena nová osvobození od DPH týkající se opatření přijatých na úrovni Evropské unie v reakci na pandemii COVID-19. Tato osvobození byla zakotvena do čl. 151 odst. 1 písm. ba) směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty („Směrnice o DPH“). Vzhledem k naléhavosti situace měly členské státy tato osvobození začít uplatňovat se zpětným účinkem ode dne 1. 1. 2021.
V pondělí se spouští žádosti o solidární příspěvek, vyřídit půjde pouze online
12.04.2022
Od pondělí 11. dubna mohou domácnosti, které ubytovávají Ukrajince prchající před válkou, žádat o solidární příspěvek. Ten znamená 3 tisíce korun měsíčně za jednoho ubytovaného uprchlíka, maximálně pak 12 tisíc korun za měsíc. Příspěvek má alespoň částečně fyzickým osobám kompenzovat náklady. Žádost bude možné od pondělí podat elektronicky. Předpokladem přihlášení do aplikace je jakákoliv forma elektronické identity občana. Možností je třeba bankovní identita (Bank ID) či mobilní klíč eGovernmentu, který lze získat online i na jakémkoliv CzechPointu.
Finanční správa spouští službu, která dočasně nahrazuje funkce původní Daňové informační schránky
11.04.2022
Služba Nahlížení na vybrané údaje umožní přistupovat k vybraným informacím z osobních daňových účtů a spisu daňového subjektu vedeného finančním úřadem a bude dostupná nejdéle po přechodnou dobu 9 měsíců. K zachování přístupu k údajům se Finanční správa rozhodla zejména kvůli poptávce odborné daňové veřejnosti. Dotčené subjekty tak budou mít více času na přihlášení do modernizované Daňové informační schránky plus.
Daňové úlevy v oblasti daně z přidané hodnoty v souvislosti se situací na Ukrajině
10.04.2022
Finanční správa informuje o následujících daňových dopadech poskytnutí darů souvisejících se současnou vlnou solidarity a poskytováním darů, ať ve formě finančních prostředků či materiální pomoci, na podporu Ukrajiny, a častými dotazy na daňové dopady v oblasti daně z přidané hodnoty.
Posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně a ukončení provozu starší verze daňového portálu
29.11.2021
Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.