Kategorie novinek
Kamerové systémy ve firmě z pohledu GDPR
03.03.2020GDPR platí již od května 2018 a stále zhruba polovina firem ještě nedokončila jeho implementaci. Mezi opomíjené oblasti patří kamerové systémy. Následující text vychází ze zkušeností, autora článku Stanislava Kliky, s nastavením a fungováním kamerových systémů . Doporučení vycházejí také z přísných požadavků Úřadu pro ochranu osobních údajů, které uplatňuje při kontrolách provozovatelů kamerových systémů.
Základním parametrem je, zda váš kamerový systém pořizuje záznam. Pokud ano, pak musíte zajistit dodržení všech základních zásad GDPR. To znamená především zohlednění zásad zákonnosti, korektnosti a transparentnosti, účelového omezení, minimalizace údajů, omezení uložení a integrity a důvěrnosti dat, konkrétně:
1.stanovení účelu pořizovaného záznamu
2.nastavení záběrů kamer tak, aby kamery nezasahovaly nadměrně do soukromí monitorovaných osob
3.nastavení doby uchování kamerového záznamu
4.označení prostor zabíraných kamerovým systémem a zajištěním detailních informací o pořizování záznamu
5.zabezpečení kamerového systému a záznamů a
6.vytvoření nezbytné dokumentace.
1. Stanovení účelu pořizovaného záznamu
Správce je povinen před zahájením zpracování stanovit účel zpracování osobních údajů. V souvislosti s kamerovými systémy takovým účelem nejčastěji bývá ochrana života a zdraví, ochrana majetku včetně prevence před vandalismem a možnost opatření důkazů pro případná soudní a jiná řízení. Účel doporučuji stanovit v záznamech o zpracování, resp. v vašem registru osobních údajů.
2. Nastavení záběrů kamer
Kamerový systém by měl přispívat k naplňování stanoveného účelu, proto si dopředu pečlivě rozmyslete a stanovte oblast snímání. Kamery by neměly zabírat prostory, které k dosažení daného účelu není třeba snímat. V souladu s GDPR bude tedy snímání nemovitostí správce, parkoviště, které správce využívá nebo pláště budovy správce včetně přilehlého chodníku či silnice. Zpravidla nevhodné je snímání protilehlých budov, jejich oken či vchodů.
V případě problematických záběrů je nutné zhodnotit, zda je kamerový monitoring dostatečně vyvážen legitimním zájmem na sledování. V případě, že převáží zájem na ochraně soukromí, obvykle stačí vhodně vymaskovat části snímku nebo změnit úhel náklonu kamery.
Délka doby uchování kamerového záznamu
Kamerový záznam by neměl být uložen déle, než je to nezbytné pro stanovený účel kamerového monitoringu. V praxi se pak doby uložení záznamů zpravidla pohybují v rozmezí tří až čtrnácti dnů. Nezapomeňte, že doba uchování delší jak 72 hodin by měla být dobře odůvodněna.
3. Označení prostor zabíraných kamerovým systémem
Řešení informační povinnosti u kamer spočívá především v umístění informačních cedulí při vstupech do monitorované oblasti. Cedulky by měly být viditelné z dostatečné vzdálenosti a dobře čitelné. Za tímto účelem je vhodné, aby obsahovaly piktogram kamery. Dále by mělo být uvedeno, že prostor je monitorován kamerovým systémem se záznamem, jednoznačná identifikace správce osobních údajů a kontakt, kde je možné získat více informací o zpracování osobních údajů.
Realizace práv subjektů údajů a zásad zpracování osobních údajů
Faktická realizace požadavků subjektů údajů nebo např. policie bude odvislá od technických možností záznamového zařízení. Při výběru záznamového zařízení byste měli zohlednit, zda toto zařízení umožňuje vyhledávat a mazat části záznamů, tyto záznamy exportovat nebo například umožňuje vymaskování záběrů.
4. Zabezpečení kamerového systému
GDPR ukládá správcům a zpracovatelům povinnost zajistit bezpečnost osobních údajů. Jako provozovatel kamerového systému se musíte zaměřit na všechny prvky vámi provozovaného kamerového systému, včetně kamer, případné kabeláže a záznamových zařízení. Součástí bezpečnosti je zejména nastavení přístupů, oprávnění uživatelů a vedení systémových logů (případně provozního deníku), aby bylo možné zpětně dohledat, kdo, kdy a co dělal s kamerovými záznamy. Je také důležité, aby obsluha kamerového systému byla řádně proškolena. Doporučuji, abyste si schovali záznam o tomto školení pro případnou pozdější kontrolu.
5. Dokumentace kamerového systému
Součástí dokumentace kamerového systému by mělo být zejména posouzení nezbytnosti zvoleného řešení, analýza rizik, záznamy o činnostech zpracování, detailní popisy kamerového systému včetně přijatých organizačních a technických opatření, vnitřní předpisy, příslušná provozní a smluvní dokumentace a doložení plnění informační povinnosti. Osobně doporučuji, aby součástí dokumentace byly také provedené balanční testy a případně také posouzení vlivu na ochranu osobních údajů.
Provedení balančního testu
Správci zpravidla zakládají zpracování osobních údajů formou kamerového monitoringu na právním titulu „oprávněné zájmy"[1]. Způsobem jak ověřit, zda skutečně máte „oprávněný zájem“, je tzv. balanční test. Ten zkoumá, zda je možné v konkrétním případě osobní údaje zpracovávat, tedy zda nad oprávněnými zájmy správce nebo třetí strany zpracovávat osobní údaje nepřevažují zájmy subjektů údajů. V rámci balančního testu se mj. ověřuje, zda lze stanoveného účelu dosáhnout méně invazivními prostředky.
V praxi se setkávám buď s pouze formálně provedenými testy, nebo naopak s dlouhými slohovými cvičeními, z kterých není na první pohled patrné, co je závěrem a případně co lze nejlépe učinit k dosažení kladného výsledku testu. V tomto případě se nejedná o „úředničinu“, Úřad pro ochranu osobních údajů skutečně kontroluje, zda a jak byly balanční testy provedeny. V BDO jsme vyvinuli unikátní metodiku balančních testů, která je efektivní a kterou si naši klienti pochvalují. Nepíšeme dlouhá pojednání. Používáme standardizované pečlivě připravené testové otázky a podle toho, jaká odpověď je zvolena, tolik bodů se přičítá nebo odčítá. Výsledná hodnota musí být větší jak nula a na první pohled je patrné, v kterých oblastech jsou ještě „rezervy“. Klient pak může přesně odměřit právě takové množství úsilí, které jej dostane do kladných hodnot.
Provedení posouzení vlivu na ochranu osobních údajů
Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů (DPIA) je povinné v případě, kdy je pravděpodobné, že určité zpracování bude mít (s přihlédnutím k povaze, rozsahu, kontextu a účelům zpracování) za následek vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob. V případech, kdy bude kamerový systém zabírat frekventované veřejně přístupné prostory, zpravidla na správce povinnost zpracovat DPIA dopadne
Pozn. [1] Zpracování nezbytné pro účely oprávněných zájmů příslušného správce či třetí strany, kromě případů, kdy před těmito zájmy mají přednost zájmy nebo základní práva a svobody subjektu údajů vyžadující ochranu osobních údajů, zejména pokud je subjektem údajů dítě.
Zdroj: www.bdo.cz
další novinky v kategorii: Obecné a ostatní
Zkontrolujte si, zda nemáte přeplatek na silniční dani
25.10.2023
Finanční správa opakovaně upozorňuje poplatníky daně silniční a zejména bývalé poplatníky, kteří mají přeplatek na dani silniční, aby si požádali o jeho vrácení. Přeplatky vznikly zejména úhradou záloh na daň silniční u osobních vozidel po 1. 1. 2022, ačkoliv tato povinnost byla již v tomto období zrušena. V současné době finanční úřady evidují přeplatky v celkové výši přibližně 635 mil. Kč, přičemž značná část přeplatků vznikla z výše uvedeného důvodu.
Daňové milostivé léto se blíží. Webové aplikace a portál MOJE daně vám pomohou zbavit se daňových dluhů
07.07.2023
Daňové milostivé léto proběhne letos od 1. července do 30. listopadu 2023. Splacení jistiny dluhu, tedy nedoplatku na dani, vzniklého do 30. září 2022 umožní fyzickým osobám zbavit se souvisejících nedoplatků na úrocích, penále či pokutách. Vedle toho dlužníkům fyzickým i právnickým osobám ze zákona zaniknou drobné nedoplatky na dani a příslušenství, pokud v součtu u jednoho finančního úřadu nepřevyšují 1 000 korun.
Přehled změn a novinek na rok 2023
24.01.2023
Finanční správa připravila souhrn novinek a legislativních změn, které mají vliv na daňové poplatníky. Finanční správa proto přináší jejich souhrnný přehled a představuje i připravované funkcionality portálu MOJE daně.
INFORMAČNÍ LETÁK K DAŇOVÝM NOVINKÁM PRO ROKY 2022 A 2023
03.01.2023
Vážení obchodní partneři,
rádi bychom vás touto cestou informovali o novinkách v daňové oblasti pro roky 2022 a 2023. Informace poskytuje: UDS, s.r.o., PO oprávněná poskytovat daňové poradenství
Milostivé léto pokračuje. Na závazky u Finanční správy nicméně nelze využít
16.09.2022
Finanční správa reaguje na pokračování tzv. Milostivého léta, které probíhá od 1. 9. do 30. 11. 2022 a veřejnosti umožnuje zbavit se některých exekucí u veřejnoprávních institucí. Milostivé léto se vztahuje pouze na veřejnoprávní dluhy vymáhané v soudní exekuci a netýká se daňových a správních exekucí, kterými finanční úřady vymáhají daňové pohledávky.