Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Kamerové systémy ve firmě z pohledu GDPR

03.03.2020

GDPR platí již od května 2018 a stále zhruba polovina firem ještě nedokončila jeho implementaci. Mezi opomíjené oblasti patří kamerové systémy. Následující text vychází ze zkušeností, autora článku Stanislava Kliky, s nastavením a fungováním kamerových systémů . Doporučení vycházejí také z přísných požadavků Úřadu pro ochranu osobních údajů, které uplatňuje při kontrolách provozovatelů kamerových systémů.

Základním parametrem je, zda váš kamerový systém pořizuje záznam. Pokud ano, pak musíte zajistit dodržení všech základních zásad GDPR. To znamená především zohlednění zásad zákonnosti, korektnosti a transparentnosti, účelového omezení, minimalizace údajů, omezení uložení a integrity a důvěrnosti dat, konkrétně:

1.stanovení účelu pořizovaného záznamu

2.nastavení záběrů kamer tak, aby kamery nezasahovaly nadměrně do soukromí monitorovaných osob

3.nastavení doby uchování kamerového záznamu

4.označení prostor zabíraných kamerovým systémem a zajištěním detailních informací o pořizování záznamu

5.zabezpečení kamerového systému a záznamů a

6.vytvoření nezbytné dokumentace.

1. Stanovení účelu pořizovaného záznamu

Správce je povinen před zahájením zpracování stanovit účel zpracování osobních údajů. V souvislosti s kamerovými systémy takovým účelem nejčastěji bývá ochrana života a zdraví, ochrana majetku včetně prevence před vandalismem a možnost opatření důkazů pro případná soudní a jiná řízení. Účel doporučuji stanovit v záznamech o zpracování, resp. v vašem registru osobních údajů.

2. Nastavení záběrů kamer

Kamerový systém by měl přispívat k naplňování stanoveného účelu, proto si dopředu pečlivě rozmyslete a stanovte oblast snímání. Kamery by neměly zabírat prostory, které k dosažení daného účelu není třeba snímat. V souladu s GDPR bude tedy snímání nemovitostí správce, parkoviště, které správce využívá nebo pláště budovy správce včetně přilehlého chodníku či silnice. Zpravidla nevhodné je snímání protilehlých budov, jejich oken či vchodů.

V případě problematických záběrů je nutné zhodnotit, zda je kamerový monitoring dostatečně vyvážen legitimním zájmem na sledování. V případě, že převáží zájem na ochraně soukromí, obvykle stačí vhodně vymaskovat části snímku nebo změnit úhel náklonu kamery.

Délka doby uchování kamerového záznamu

Kamerový záznam by neměl být uložen déle, než je to nezbytné pro stanovený účel kamerového monitoringu. V praxi se pak doby uložení záznamů zpravidla pohybují v rozmezí tří až čtrnácti dnů. Nezapomeňte, že doba uchování delší jak 72 hodin by měla být dobře odůvodněna.

3. Označení prostor zabíraných kamerovým systémem

Řešení informační povinnosti u kamer spočívá především v umístění informačních cedulí při vstupech do monitorované oblasti. Cedulky by měly být viditelné z dostatečné vzdálenosti a dobře čitelné. Za tímto účelem je vhodné, aby obsahovaly piktogram kamery. Dále by mělo být uvedeno, že prostor je monitorován kamerovým systémem se záznamem, jednoznačná identifikace správce osobních údajů a kontakt, kde je možné získat více informací o zpracování osobních údajů.

Realizace práv subjektů údajů a zásad zpracování osobních údajů

Faktická realizace požadavků subjektů údajů nebo např. policie bude odvislá od technických možností záznamového zařízení. Při výběru záznamového zařízení byste měli zohlednit, zda toto zařízení umožňuje vyhledávat a mazat části záznamů, tyto záznamy exportovat nebo například umožňuje vymaskování záběrů.

4. Zabezpečení kamerového systému

GDPR ukládá správcům a zpracovatelům povinnost zajistit bezpečnost osobních údajů. Jako provozovatel kamerového systému se musíte zaměřit na všechny prvky vámi provozovaného kamerového systému, včetně kamer, případné kabeláže a záznamových zařízení. Součástí bezpečnosti je zejména nastavení přístupů, oprávnění uživatelů a vedení systémových logů (případně provozního deníku), aby bylo možné zpětně dohledat, kdo, kdy a co dělal s kamerovými záznamy. Je také důležité, aby obsluha kamerového systému byla řádně proškolena. Doporučuji, abyste si schovali záznam o tomto školení pro případnou pozdější kontrolu.

5. Dokumentace kamerového systému

Součástí dokumentace kamerového systému by mělo být zejména posouzení nezbytnosti zvoleného řešení, analýza rizik, záznamy o činnostech zpracování, detailní popisy kamerového systému včetně přijatých organizačních a technických opatření, vnitřní předpisy, příslušná provozní a smluvní dokumentace a doložení plnění informační povinnosti. Osobně doporučuji, aby součástí dokumentace byly také provedené balanční testy a případně také posouzení vlivu na ochranu osobních údajů.

Provedení balančního testu

Správci zpravidla zakládají zpracování osobních údajů formou kamerového monitoringu na právním titulu „oprávněné zájmy"[1]. Způsobem jak ověřit, zda skutečně máte „oprávněný zájem“, je tzv. balanční test. Ten zkoumá, zda je možné v konkrétním případě osobní údaje zpracovávat, tedy zda nad oprávněnými zájmy správce nebo třetí strany zpracovávat osobní údaje nepřevažují zájmy subjektů údajů. V rámci balančního testu se mj. ověřuje, zda lze stanoveného účelu dosáhnout méně invazivními prostředky.

V praxi se setkávám buď s pouze formálně provedenými testy, nebo naopak s dlouhými slohovými cvičeními, z kterých není na první pohled patrné, co je závěrem a případně co lze nejlépe učinit k dosažení kladného výsledku testu. V tomto případě se nejedná o „úředničinu“, Úřad pro ochranu osobních údajů skutečně kontroluje, zda a jak byly balanční testy provedeny. V BDO jsme vyvinuli unikátní metodiku balančních testů, která je efektivní a kterou si naši klienti pochvalují. Nepíšeme dlouhá pojednání. Používáme standardizované pečlivě připravené testové otázky a podle toho, jaká odpověď je zvolena, tolik bodů se přičítá nebo odčítá. Výsledná hodnota musí být větší jak nula a na první pohled je patrné, v kterých oblastech jsou ještě „rezervy“. Klient pak může přesně odměřit právě takové množství úsilí, které jej dostane do kladných hodnot.

Provedení posouzení vlivu na ochranu osobních údajů
Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů (DPIA) je povinné v případě, kdy je pravděpodobné, že určité zpracování bude mít (s přihlédnutím k povaze, rozsahu, kontextu a účelům zpracování) za následek vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob. V případech, kdy bude kamerový systém zabírat frekventované veřejně přístupné prostory, zpravidla na správce povinnost zpracovat DPIA dopadne

Pozn. [1] Zpracování nezbytné pro účely oprávněných zájmů příslušného správce či třetí strany, kromě případů, kdy před těmito zájmy mají přednost zájmy nebo základní práva a svobody subjektu údajů vyžadující ochranu osobních údajů, zejména pokud je subjektem údajů dítě.

Zdroj: www.bdo.cz




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Informace ke zvýšení daňového zvýhodnění na druhé, třetí a další dítě
12.08.2021
Dne 27. července 2021 byl ve Sbírce zákonů uveřejněn zákon č. 285/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.


Finanční zpravodaj číslo 22/2021
28.05.2021
30.Sdělení ke Smlouvě mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Řecké republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu v návaznosti na Mnohostrannou úmluvu o implementaci opatření k boji proti snižování daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám


Vláda schválila prodloužení kompenzačního bonusu na květen
27.05.2021
Přímá podpora pro zasažené OSVČ, společníky malých s.r.o. a dohodáře ve formě kompenzačního bonusu pokračuje do konce května. O dalším prodloužení podpory rozhodla vláda. Nadále platí, že podnikatelé mohou žádat o bonus až 1000 Kč na den, pracovníkům na dohodu zůstává příspěvek 500 Kč denně.


Zahájení a ukončení daňové kontroly po novele daňového řádu
04.05.2021
Daňový řád prošel k 1. lednu 2021 novelizací, která přinesla řadu změn. Jaký zásadní posun novela přinesla z hlediska zahájení a ukončení daňové kontroly? Jednoznačně přispěje k digitalizaci a přesunu do virtuálního světa. Absence osobního setkání na začátku i na konci daňové kontroly má praktické dopady, a to nikoliv pouze v souvislosti s přihlašováním do datové schránky či s problémy se vzdáleným připojením. Novinkami v daňové kontrole zahajujeme novou pravidelnou rubriku, ve které se budeme věnovat daňovému procesu – představíme nové i osvědčené procesní rady, upozorníme na postupy finančních úřadů a podělíme se o zkušenosti z daňových sporů.


Vývoj soutěžního práva v uplynulém roce a jeho vliv na současnost – I
04.05.2021
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zveřejnil výroční zprávu za rok 2020, v níž se mimo jiné zabýval legislativním vývojem a rozhodovací praxí v oblasti práva hospodářské soutěže. V tomto článku se dozvíte, k jakému legislativnímu posunu v soutěžněprávních předpisech došlo a jakým způsobem se dotýká současnosti. Stručný přehled rozhodovací činnosti ÚOHS za minulý rok i s příslušnými statistikami představíme v červnových Daňovkách.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Zápis z jednání ze dne 16. 6. 2021
Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR ze dne 16. 6. 2021

Zápis z jednání ze dne 19. 5. 2021
Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR ze dne 19. 5. 2021

další novinky

Kalkulace ceny