Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Parlament schválil start další fáze EET či možnost zvláštního režimu pro nejmenší podnikatele

03.10.2019

Parlament dnes schválil návrh novely zákona o evidenci tržeb z dílny Ministerstva financí. Zákon upravuje náběh 3. a 4. fáze evidence tržeb, přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby ve zvláštním režimu a významným způsobem snižuje DPH na vodné, stočné a stravovací i odborné služby. Zákon nyní míří k podpisu prezidentem republiky a následně bude vyhlášen ve sbírce zákonů. Podnikatelé, kteří spadají do 3. a 4. fáze, začnou evidovat společně v jedné vlně, která bude spuštěna šest měsíců po platnosti zákona. S ohledem na dosavadní zkušenosti se zbývajícími fázemi legislativního procesu lze očekávat, že k náběhu chybějících oborů podnikání dojde 1. května, případně 1. dubna 2020. Ke stejnému datu dojde také ke snížení DPH.

„Elektronická evidence tržeb je jedním z nejvýznamnějších daňových opatření a zároveň nejdůležitějším krokem k nápravě podnikatelského prostředí v naší novodobé historii. Férové prostředí je takové, kde mají všichni stejné podmínky a ve kterém řádné plnění povinností neznamená konkurenční nevýhodu. A právě proto je evidence tržeb od počátku koncipována jako plošné opatření, které se vztahuje na hotovostní tržby napříč naší ekonomikou. Zkušenosti z téměř tří let provozu v prvních dvou vlnách dokládají, že se není čeho obávat. EET je moderní a plně automatizovaný způsob komunikace mezi podnikateli a Finanční správou, který podnikatelům přináší řadu konkrétních výhod a jehož zavedením se Česká republika zařadila mezi bezmála dvacítku evropských zemí, ve kterých již některá forma evidence hotovostních tržeb funguje,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Úprava snižuje DPH v sektoru stravování, některých řemeslných a odborných služeb, vodného a stočného. K významnému snížení DPH dochází u kadeřnických a holičských služeb, oprav jízdních kol, obuvi, úprav a oprav oděvů a textilních výrobků a prodeje točeného piva, kde by mělo dojít k poklesu ze stávající sazby 21 % na 10 %, tedy k více než polovičnímu snížení sazby. U vodného a stočného dochází ke snížení DPH z nynějších 15 % na 10 %. Návrh počítá také s dalším snižováním DPH v sektoru stravovacích služeb a podávání nealkoholických nápojů, která již byla snížena v souvislosti s náběhem 1. fáze elektronické evidence tržeb z 21 % na 15 %, a to rovněž na 10 %. „Významné snížení DPH, které evidenci tržeb bude provázet, má primárně za cíl podnikatelům zvýšit čistou marži. V případě vodného a stočného však dojde i ke snížení cen pro konečné spotřebitele, protože v oblasti vodárenství je Ministerstvo financí cenovým regulátorem,“ vysvětluje ministryně financí Alena Schillerová.

Stejně jako u prvních dvou vln získají poplatníci, kterým vznikla povinnost evidovat tržby, možnost uplatnit jednorázovou slevu na dani z příjmů fyzických osob, a to až ve výši 5000,- Kč. Lze tak kompenzovat případné zvýšení nákladů, ke kterému mohlo v souvislosti se vznikem evidenční povinnosti dojít.

Zkušenosti podnikatelů z prvních dvou vln také dokládají, že elektronická evidence tržeb je dobrým impulzem pro elektronizaci a modernizaci interních procesů. Podnikatelé elektronizovaná data využívají k dalším účelům, získávají lepší přehled o vstupech a výstupech, zboží a zlepšuje se i možnost kontroly případného podvodného jednání ze strany zaměstnanců. Díky možnosti Finanční správy zacílit své kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, nebudou podnikatelé zatěžováni zbytečnými kontrolami tzv. naslepo, které je obtěžují. V neposlední řadě má reforma přínos i pro zaměstnance, protože redukce nepřiznaných tržeb přispěje k postupnému slábnutí fenoménu černých výplat „na ruku“, které se sice mohou jevit na první pohled jako velmi výhodné, ale ve výsledku zaměstnanci způsobují pouze nulovou zaměstnaneckou ochranu (žádný nárok na odstupné, žádná výpovědní doba). Zaměstnanec navíc získá férový základ pro výpočet sociálních plnění a důchodů v budoucnu a v případě potřeby bude mít šanci získat hypotéku nebo leasing.

Elektronická evidence tržeb se bude vztahovat na všechny oblasti, ve kterých dochází k přijímání hotovostních tržeb s výjimkou těch, kde by znemožňovala plynulý výkon podnikatelské činnosti nebo kde existuje možnost správce daně získat relevantní data o tržbách dotčených poplatníků z jiných zdrojů.

Typickými případy, kde by evidence tržeb nedávala smysl, jsou například subjekty hospodařící s veřejnými prostředky (obce, kraje, příspěvkové organizace), regulovaná odvětví (finanční instituce, energetika), vztahy zaměstnavatelů vůči zaměstnancům, nahodilé příjmy či platby z účtu na účet.

Výjimky z evidence tržeb jsou pak ryze následující:

  • telekomunikační služby - předplacené karty - tržby z telekomunikačních služeb a služeb s nimi souvisejících (např. čerpání kreditu, nákup jízdenky na MHD přes SMS)
    • hazardní hry - všechny tržby ze všech druhů hazardních her, kde je dostatečná regulace a dohled podle stávajícího zákona o hazardu
      • obchodní letecká doprava - tržby z obchodní letecké dopravy a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s ní (př. výběr sedadla)
        • nevidomí poplatníci
          • předvánoční prodej ryb v období od 18. prosince do 24. prosince a provozování sociálních služeb, a to na základě pozměňovacího návrhu Poslanecké sněmovny.

          Účinnost těchto výjimek je navrhována s předsunutou účinností, a to již 1. dnem 1. kalendářního měsíce po dni vyhlášení.

          Kromě běžného režimu on-line evidence tržeb bude stejně jako v prvních dvou vlnách pamatováno i na způsob evidence při dočasném výpadku internetového připojení (možnost zaslat účtenku do 48 hodin) a na zjednodušený režim evidence pro případ objektivní dlouhodobé nemožnosti evidovat běžným způsobem (tzv. off-line režim EET). Pokud podnikatel nebude objektivně schopen zajistit odpovídající internetové připojení, požádá o povolení, na základě pak bude moci evidovat své tržby ve zjednodušeném režimu, aniž by tím došlo k zásadnímu ztížení či dokonce znemožnění plynulého výkonu jeho podnikatelské činnosti. Více informací o tomto evidenčním režimu na webu www.etrzby.cz

          Novela kromě toho nově přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby nikoliv on-line, ale papírovou formou . Zavedení tzv. zvláštního režimu evidence tržeb umožní drobným živnostníkům, kteří podnikají sami či s nejvýše dvěma zaměstnanci a mají hotovostní příjmy do 600 tisíc korun ročně, evidovat na papírových paragonech vydávaných finanční správou, které budou mít zdarma k dispozici. Tito podnikatelé se sami rozhodnou, zda budou evidovat on-line nebo tímto alternativním způsobem. V případě tohoto speciálního režimu pak jednou za čtvrt roku zašlou formulář s údaji o výši tržeb a počtu vydaných a případně stornovaných účtenek na finanční úřad. Není smyslem, aby na takový režim dosáhli podnikatelé s podstatnými příjmy, jedná se o zjednodušení pro ty nejmenší živnostníky nebo například pro ty, pro které je podnikání přivýdělkem k zaměstnaneckému poměru. „Navrhované řešení tak nepředstavuje osvobození od zákona o evidenci tržeb, ale alternativní formu evidence pro nejmenší živnostníky a podnikatele. Jeho výhodou je, že si tito podnikatelé sami rozhodnou, zda budou evidovat on-line nebo prostřednictvím tohoto modelu,“ vysvětluje ministryně financí Alena Schillerová.

          Výčet zboží a služeb, pro něž se navrhuje druhá snížená sazba daně (10 %):

          • domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany,
            • stravovací služby a podávání nápojů vč. točeného (sudového) piva podávaného jako stravovací nebo cateringová služba, avšak s výjimkou stravovacích služeb, které jsou osvobozeny od daně podle § 57 až 59 zákona o dani z přidané hodnoty, a s výjimkou podávání tabákových výrobků a alkoholických nápojů (kromě točeného piva),
              • úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí (vodné),
                • odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi (stočné),
                  • služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech,
                    • služby mytí oken prováděné v domácnostech,
                      • opravy obuvi a kožených výrobků,
                        • opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků,
                          • opravy jízdních kol,
                            • kadeřnické a holičské služby,
                              • půjčování nebo nájem knih,
                                • pitná voda dodávaná odběratelům vodovodem podle zákona o vodovodech a kanalizacích,
                                  • knihy, e-knihy a audioknihy.

                                  V průběhu následujících měsíců chystá Ministerstvo financí a Finanční správa komplexní komunikační kampaň zaměřenou na podnikatelskou veřejnost, v rámci které budou podnikatelé podrobně informováni a bude jim poskytnut veškerý informační servis tak, aby pro ně elektronická evidence tržeb nepředstavovala žádné překvapení a byli na ni řádně připraveni. A to jak plnou informovaností, tak po stránce technické. Součástí této informační kampaně bude série road-show po krajských městech ČR, pořádání seminářů, konferencí, distribuce informačních materiálů, aktualizace webu www.etrzby.cz a informační kampaň v médiích. I nadále bude fungovat infolinka Finanční správy pro metodické dotazy a kontaktní formulář pro technické, metodické a ostatní dotazy.




                                  další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

                                  Zkontrolujte si, zda nemáte přeplatek na silniční dani
                                  25.10.2023
                                  Finanční správa opakovaně upozorňuje poplatníky daně silniční a zejména bývalé poplatníky, kteří mají přeplatek na dani silniční, aby si požádali o jeho vrácení. Přeplatky vznikly zejména úhradou záloh na daň silniční u osobních vozidel po 1. 1. 2022, ačkoliv tato povinnost byla již v tomto období zrušena. V současné době finanční úřady evidují přeplatky v celkové výši přibližně 635 mil. Kč, přičemž značná část přeplatků vznikla z výše uvedeného důvodu.


                                  Daňové milostivé léto se blíží. Webové aplikace a portál MOJE daně vám pomohou zbavit se daňových dluhů
                                  07.07.2023
                                  Daňové milostivé léto proběhne letos od 1. července do 30. listopadu 2023. Splacení jistiny dluhu, tedy nedoplatku na dani, vzniklého do 30. září 2022 umožní fyzickým osobám zbavit se souvisejících nedoplatků na úrocích, penále či pokutách. Vedle toho dlužníkům fyzickým i právnickým osobám ze zákona zaniknou drobné nedoplatky na dani a příslušenství, pokud v součtu u jednoho finančního úřadu nepřevyšují 1 000 korun.


                                  Přehled změn a novinek na rok 2023
                                  24.01.2023
                                  Finanční správa připravila souhrn novinek a legislativních změn, které mají vliv na daňové poplatníky. Finanční správa proto přináší jejich souhrnný přehled a představuje i připravované funkcionality portálu MOJE daně.


                                  INFORMAČNÍ LETÁK K DAŇOVÝM NOVINKÁM PRO ROKY 2022 A 2023
                                  03.01.2023
                                  Vážení obchodní partneři, rádi bychom vás touto cestou informovali o novinkách v daňové oblasti pro roky 2022 a 2023. Informace poskytuje: UDS, s.r.o., PO oprávněná poskytovat daňové poradenství


                                  Milostivé léto pokračuje. Na závazky u Finanční správy nicméně nelze využít
                                  16.09.2022
                                  Finanční správa reaguje na pokračování tzv. Milostivého léta, které probíhá od 1. 9. do 30. 11. 2022 a veřejnosti umožnuje zbavit se některých exekucí u veřejnoprávních institucí. Milostivé léto se vztahuje pouze na veřejnoprávní dluhy vymáhané v soudní exekuci a netýká se daňových a správních exekucí, kterými finanční úřady vymáhají daňové pohledávky.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Minimální mzda se v příštím roce výrazně zvýší o 1 900 Kč na 20 800 Kč měsíčně, schválila vláda v nařízení
Minimální mzda se v příštím roce výrazně zvýší o 1 900 Kč na 20 800 Kč měsíčně, schválila vláda v nařízení

Od srpna čekají zaměstnavatele u dohod o provedení práce změny
Novou povinnost pro zaměstnavatele v oblasti nemocenského a důchodového pojištění přináší zákon č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013. Jedná se o evidenci všech dohod o provedení práce a hlášení příjmů z těchto dohod České správě sociálního zabezpečení. Realizace zákona proběhne ve dvou vlnách, přičemž ta první se zaměstnavatelů dotkne už brzy. Právní úprava vstoupí v účinnost 1. 7. 2024, poprvé budou zaměstnavatelé plnit nové povinnosti v srpnu 2024.

další novinky

Kalkulace ceny