Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Zhodnocení dvou let s elektronickou evidencí tržeb

12.12.2018

V sobotu 1. prosince 2018 to budou přesně dva roky, co Ministerstvo financí spustilo jedno z nejdůležitějších systémových opatření k narovnání podnikatelského prostředí – elektronickou evidenci tržeb.

Od té doby se do ní zapojilo 177 tisíc podnikatelů z oblasti ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu. Ti zaevidovali dohromady 8 miliard účtenek při průměrné době odezvy 17 milisekund.

„Systém od prvního dne funguje bez technických problémů a své ambiciózní cíle plní. Obavy z dlouhého čekání na účtenku v obchodech ani z hromadného ukončování podnikatelské činnosti se v žádném případě nepotvrdily. Narovnáváme také podnikatelské prostředí, protože v segmentu stravovacích služeb jsme po zavedení EET zaznamenali nárůst počtu registrací k DPH o 16% oproti 4 % průměrnému nárůstu počtu plátců ve všech sektorech dohromady,“ vypočítává ministryně financí Alena Schillerová.

Celkový přínos EET v oblasti výběru daní dosáhne na základě odhadu ze září 2018 ke konci tohoto roku 18 mld. Kč. Tato částka se skládá z přínosu 4,7 mld. Kč v roce 2017, 11,7 mld. Kč v roce 2018 a výpadku DPH kvůli snížení DPH z 21 na 15 procent u restaurací ve výši 0,8 mld. Kč v každém z uvedených let.

Ministerstvo financí od počátku příprav elektronické evidence tržeb odhaduje roční přínos tohoto opatření na inkasu daně z přidané hodnoty a inkasu daně z příjmů ve výši 18 mld. Kč. Tento přínos představuje zvýšení inkasa po náběhu všech fází elektronické evidence tržeb. K náběhu první fáze došlo 1. prosince 2016, k náběhu druhé fáze došlo 1. března 2017. Třetí a čtvrtá fáze, které měly naběhnout v průběhu roku 2018, byly nálezem ústavního soudu odloženy. Je tedy pochopitelné, že bez náběhu zbývajících dvou fází nemůže roční inkaso dosahovat 18 mld. Kč. Z dosavadních výsledků je však zcela patrné, že přínosy EET stanovená očekávání pohodlně dosahují a po kompletním náběhu systému bude plánovaného efektu bez jakýchkoliv pochybností dosaženo.

Elektronická evidence tržeb má také stabilně většinovou podporu české veřejnosti. Vyplývá to z průzkumu, který v říjnu 2018 provedl Ústav empirických výzkumů STEM. Aktuálně více než dvoutřetinová většina (68 %) považuje EET za pozitivní opatření. Na rozdíl od předchozích šetření již není tak výrazný rozdíl mezi postoji lidí se zkušenostmi z podnikání a lidmi bez těchto zkušeností. Nyní tedy i většina lidí (62%), kteří mají zkušenostmi s hotovostními platbami, považuje EET za pozitivní krok.

„Když zvážíte všechny okolnosti pro a proti elektronické evidenci tržeb, je zavedení EET podle Vás:“

STEM: N = 1041 osob starších 18 let.

Kromě narovnávání podnikatelského prostředí a přínosu pro veřejné rozpočty jsou příznivými efekty EET také lepší zacílení kontrolní činnosti Finanční správy, což podnikatelům plnícím řádně své daňové povinnosti přináší méně administrativy v důsledku úbytku finančních kontrol tzv. na slepo, elektronizace a modernizace interních systémů firem, řešení černých výplat na „ruku“ a s tím související spravedlivější sociální politika. V neposlední řadě je EET jedním z opatření, které vytvářejí prostor pro kontinuální snižování daňové zátěže, ke kterému v ČR v posledních letech dochází.

Ministerstvo financí si je plně vědomo požadavku podnikatelské veřejnosti na rozšíření EET na zbývající sektory v rámci tzv. společné třetí vlny. V červnu 2018, tedy s dostatečným předstihem, byl návrh novely zákona upravující náběh další fáze předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k projednání. Skutečnost, že je novela zákona doposud v 1. čtení není důsledkem nečinnosti Ministerstva financí.

Veškeré informace k EET jsou dostupné na webu www.etrzby.cz.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Upozornění k tiskopisu Osvědčení o osvobození od DPH nebo spotřební daně (článek 151 směrnice 2006/112/ES a článek 13 směrnice 2
17.05.2022
Směrnicí Rady (EU) 2021/1159 ze dne 13. července 2021, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID-19, byla zavedena nová osvobození od DPH týkající se opatření přijatých na úrovni Evropské unie v reakci na pandemii COVID-19. Tato osvobození byla zakotvena do čl. 151 odst. 1 písm. ba) směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty („Směrnice o DPH“). Vzhledem k naléhavosti situace měly členské státy tato osvobození začít uplatňovat se zpětným účinkem ode dne 1. 1. 2021.


V pondělí se spouští žádosti o solidární příspěvek, vyřídit půjde pouze online
12.04.2022
Od pondělí 11. dubna mohou domácnosti, které ubytovávají Ukrajince prchající před válkou, žádat o solidární příspěvek. Ten znamená 3 tisíce korun měsíčně za jednoho ubytovaného uprchlíka, maximálně pak 12 tisíc korun za měsíc. Příspěvek má alespoň částečně fyzickým osobám kompenzovat náklady. Žádost bude možné od pondělí podat elektronicky. Předpokladem přihlášení do aplikace je jakákoliv forma elektronické identity občana. Možností je třeba bankovní identita (Bank ID) či mobilní klíč eGovernmentu, který lze získat online i na jakémkoliv CzechPointu.


Finanční správa spouští službu, která dočasně nahrazuje funkce původní Daňové informační schránky
11.04.2022
Služba Nahlížení na vybrané údaje umožní přistupovat k vybraným informacím z osobních daňových účtů a spisu daňového subjektu vedeného finančním úřadem a bude dostupná nejdéle po přechodnou dobu 9 měsíců. K zachování přístupu k údajům se Finanční správa rozhodla zejména kvůli poptávce odborné daňové veřejnosti. Dotčené subjekty tak budou mít více času na přihlášení do modernizované Daňové informační schránky plus.


Daňové úlevy v oblasti daně z přidané hodnoty v souvislosti se situací na Ukrajině
10.04.2022
Finanční správa informuje o následujících daňových dopadech poskytnutí darů souvisejících se současnou vlnou solidarity a poskytováním darů, ať ve formě finančních prostředků či materiální pomoci, na podporu Ukrajiny, a častými dotazy na daňové dopady v oblasti daně z přidané hodnoty.


Posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně a ukončení provozu starší verze daňového portálu
29.11.2021
Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Nezapomeňte do konce května zaplatit daň z nemovitých věcí
Finanční správa rozeslala k zaplacení daně celkem 2,8 mil. obálek se složenkami, které by měly být poplatníkům doručeny nejpozději do 25. května. Kdo se přihlásil k zasílání údajů pro placení daně e-mailem, dostane všechny potřebné informace do své e-mailové schránky a držitelům datových schránek jsou tyto informace zasílány do jejich schránek. Lhůta pro zaplacení daně z nemovitých věcí (nebo její první splátky) pak končí 31. května 2022.

Nezveřejnění účetních závěrek může vyjít účetní jednotky příliš draho
Spousta podnikatelů má svou účetní závěrku za rok 2021 hotovou a své daňové přiznání podané. Tímto ale povinnost účetní jednotky nekončí. Jaký je termín pro zveřejnění účetní závěrky do sbírky listin a jaké sankce mohou účetní jednotky za nesplnění povinnosti očekávat?

další novinky

Kalkulace ceny