Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Zhodnocení dvou let s elektronickou evidencí tržeb

12.12.2018

V sobotu 1. prosince 2018 to budou přesně dva roky, co Ministerstvo financí spustilo jedno z nejdůležitějších systémových opatření k narovnání podnikatelského prostředí – elektronickou evidenci tržeb.

Od té doby se do ní zapojilo 177 tisíc podnikatelů z oblasti ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu. Ti zaevidovali dohromady 8 miliard účtenek při průměrné době odezvy 17 milisekund.

„Systém od prvního dne funguje bez technických problémů a své ambiciózní cíle plní. Obavy z dlouhého čekání na účtenku v obchodech ani z hromadného ukončování podnikatelské činnosti se v žádném případě nepotvrdily. Narovnáváme také podnikatelské prostředí, protože v segmentu stravovacích služeb jsme po zavedení EET zaznamenali nárůst počtu registrací k DPH o 16% oproti 4 % průměrnému nárůstu počtu plátců ve všech sektorech dohromady,“ vypočítává ministryně financí Alena Schillerová.

Celkový přínos EET v oblasti výběru daní dosáhne na základě odhadu ze září 2018 ke konci tohoto roku 18 mld. Kč. Tato částka se skládá z přínosu 4,7 mld. Kč v roce 2017, 11,7 mld. Kč v roce 2018 a výpadku DPH kvůli snížení DPH z 21 na 15 procent u restaurací ve výši 0,8 mld. Kč v každém z uvedených let.

Ministerstvo financí od počátku příprav elektronické evidence tržeb odhaduje roční přínos tohoto opatření na inkasu daně z přidané hodnoty a inkasu daně z příjmů ve výši 18 mld. Kč. Tento přínos představuje zvýšení inkasa po náběhu všech fází elektronické evidence tržeb. K náběhu první fáze došlo 1. prosince 2016, k náběhu druhé fáze došlo 1. března 2017. Třetí a čtvrtá fáze, které měly naběhnout v průběhu roku 2018, byly nálezem ústavního soudu odloženy. Je tedy pochopitelné, že bez náběhu zbývajících dvou fází nemůže roční inkaso dosahovat 18 mld. Kč. Z dosavadních výsledků je však zcela patrné, že přínosy EET stanovená očekávání pohodlně dosahují a po kompletním náběhu systému bude plánovaného efektu bez jakýchkoliv pochybností dosaženo.

Elektronická evidence tržeb má také stabilně většinovou podporu české veřejnosti. Vyplývá to z průzkumu, který v říjnu 2018 provedl Ústav empirických výzkumů STEM. Aktuálně více než dvoutřetinová většina (68 %) považuje EET za pozitivní opatření. Na rozdíl od předchozích šetření již není tak výrazný rozdíl mezi postoji lidí se zkušenostmi z podnikání a lidmi bez těchto zkušeností. Nyní tedy i většina lidí (62%), kteří mají zkušenostmi s hotovostními platbami, považuje EET za pozitivní krok.

„Když zvážíte všechny okolnosti pro a proti elektronické evidenci tržeb, je zavedení EET podle Vás:“

STEM: N = 1041 osob starších 18 let.

Kromě narovnávání podnikatelského prostředí a přínosu pro veřejné rozpočty jsou příznivými efekty EET také lepší zacílení kontrolní činnosti Finanční správy, což podnikatelům plnícím řádně své daňové povinnosti přináší méně administrativy v důsledku úbytku finančních kontrol tzv. na slepo, elektronizace a modernizace interních systémů firem, řešení černých výplat na „ruku“ a s tím související spravedlivější sociální politika. V neposlední řadě je EET jedním z opatření, které vytvářejí prostor pro kontinuální snižování daňové zátěže, ke kterému v ČR v posledních letech dochází.

Ministerstvo financí si je plně vědomo požadavku podnikatelské veřejnosti na rozšíření EET na zbývající sektory v rámci tzv. společné třetí vlny. V červnu 2018, tedy s dostatečným předstihem, byl návrh novely zákona upravující náběh další fáze předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k projednání. Skutečnost, že je novela zákona doposud v 1. čtení není důsledkem nečinnosti Ministerstva financí.

Veškeré informace k EET jsou dostupné na webu www.etrzby.cz.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Otázky - účetní metody a postupy
30.06.2020
Často kladené dotazy k účetní reformě v oblasti veřejných financí - účetní metody a postupy


Poslanci schválili protikrizový daňový balíček
02.06.2020
Poslanecká sněmovna ve zrychleném jednání schválila balíček daňových změn, které mají zmírnit nepříznivé ekonomické dopady pandemie na podnikatele i firmy.


Loss carryback je levná a rychlá pomoc pro malé i velké firmy
02.06.2020
Ministerstvo financí odmítá neopodstatněné výhrady na adresu opatření umožňujícího zpětné uplatnění daňové ztráty. Toto opatření bylo navrženo v rámci protikrizového daňového balíčku, který má podnikatelům i firmám pomoci zvládnout nepříznivé ekonomické dopady pandemie.


Poslanci schválili upravenou novelu, která přinese online finanční úřad
29.05.2020
Poslanecká sněmovna na dnešní schůzi ve zrychleném jednání schválila novelu daňového řádu. Návrh z dílny Ministerstva financí přináší rozsáhlou modernizaci, zjednodušení a elektronizaci daní. Stěžejní součástí této novely je legislativní ukotvení online finančního úřadu. Novela dále zjednoduší kontrolní postupy, sníží daňové pokuty a úroky a podpoří elektronickou komunikaci s finančním úřadem. Předloha rovněž umožní částečné vracení nadměrných odpočtů DPH v podobě záloh a upravuje formulářová podání při správě daní. Materiál vychází z původní předlohy, která nebyla v minulém měsíci Poslaneckou sněmovnou přijata poté, co ji Senát poslancům vrátil.


Přehled žádostí podaných v daňovém řízení, u kterých je prominut poplatek
28.05.2020
Některým daňovým poplatníkům bylo umožněno odložit platby od počátku koronavirové pandemie. Mezi tyto platby patří například žádost o posečkání úhrady daně, žádost o úpravu (snížen) záloh a nebo o výjimku z jejich placení, žádost o odpuštění sankcí v případě prodlení nebo žádost o prodloužení lhůty pro některá daňová přiznání.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Přehledy o příjmech a výdajích mohou OSVČ podat jednoduše a online až do 18. 9. 2020
Každá osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení Přehled o příjmech a výdajích OSVČ a dalších údajích za daný rok. OSVČ bylo umožněno podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2019 bez sankcí až do 18. 9. 2020, avšak za podmínky, že k tomuto datu zároveň uhradí i doplatek pojistného za rok 2019. Pak bude OSVČ prominuto penále, které by jinak musela platit za opožděnou platbu.

Upozornění k tiskopisům 2020
Upozornění k tiskopisům daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob pro poplatníky, kteří využití možnosti dle bodu 3 čl. III. přechodných ustanovení k zákonu č. 299/2020 Sb., a uplatní v daňovém přiznání jako odčitatelnou položku od základu daně „očekávanou“ daňovou ztrátu.

další novinky

Kalkulace ceny