Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

GFŘ se neztotožňuje s publikovanými závěry kontroly NKÚ zaměřené na správu DPH při přeshraničním elektronickém obchodování

11.09.2018

Generální finanční ředitelství (GFŘ) se neztotožňuje se závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) zaměřené na správu daně z přidané hodnoty při přeshraničním elektronickém obchodování mezi obchodníky a spotřebiteli. V některých oblastech kontrolní činnosti, které zpráva NKÚ kritizuje, patří ČR naopak k evropské špičce.

Podle NKÚ zastihl rozvoj elektronického obchodování správu DPH nepřipravenou, a proto nejsou garantovány příjmy z této daně. Finanční správě jsou také vytýkány systémové nedostatky na úrovni EU. Podle GFŘ je ale problematika elektronického obchodování jak na úrovni EU, tak Finanční správou ČR aktivně řešena a závěry NKÚ nepopisují problematiku komplexně.

„Závěry uvedené ve zprávě NKÚ popisují nejproblematičtější oblast této činnosti, správu tzv. neusazených osob, kterou se mimo jiné snažila Finanční správa zefektivnit zásadními organizačními změnami. Ty ale svůj největší efekt přinesou s určitým časovým odstupem,“ řekl generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Správa neusazených osob byla podle jeho slov z kapacitních důvodů od 1. září 2016 přesunuta z Finančního úřadu pro hlavní město Prahu na Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj, který byl jedním z kontrolovaných subjektů. Změna správce takto rozsáhlé agendy s sebou nese řadu časově náročných procesů, protože řada subjektů je usazena v zahraničí a často nemají v České republice zástupce. Úřední komunikace s nimi je tak obvykle velmi obtížná. Očekávaný efekt tohoto kroku je ale dlouhodobý a v době kontroly NKÚ se tak nemohl plně projevit. Dalším organizačním opatřením pro lepší správu e-commerce bylo zřízení nového útvaru GFŘ od 1. ledna letošního roku, který mimo jiné pracuje s poznatky a zkušenostmi s internetovou vyhledávací činností jiných členských států i získávání údajů od přepravců a karetních společností.

NKÚ dále uvádí jako zásadní nedostatek fakt, že není známa hodnota zaslaného zboží a poskytnutí vybraných služeb do ČR ani hodnota odvedené DPH a jako hlavní důvod uvádí špatné nastavení správy DPH mezi státy EU a špatnou výměnu informací. Finanční správa by se ráda tímto doporučením řídila, ale NKÚ neuvádí, jakým způsobem mají být tyto údaje získány. Současný systém mezinárodní výměny informací totiž podle nařízení Rady EU ale není a ani nemůže být v oblasti zasílání zboží v EU nastaven na plošné a reciproční prověřování transakcí. Kontrolní mechanismy tak není možné systémově zajistit, protože členským státům není uložena povinnost zavedení podrobné evidence a povinnost daňových subjektů sdělit údaje z takové evidence správcům daně.

NKÚ vytýká, že prověřované finanční úřady nedostatečně vyhledávaly a nekontrolovaly osoby povinné odvádět daň, vyhledávání bylo náhodné a spíše ojedinělé. FS naopak považuje v současné době kontroly v oblasti elektronického obchodování za jednu z priorit. Proto se mimo jiné zapojila do pracovní skupiny Eurofisc, která má za úkol nastavit zmíněnou výměnu informací mezi členskými státy v oblasti přeshraničního elektronického obchodování. Tato skupina plně započala svojí činnost až v roce 2017 a ostatní členské státy čelí naprosto totožným výzvám jako ČR. V některých oblastech, např. v kontrolách ubytovatelů Airbnb, je ČR v rámci Evropy na špičce a aktivity FS týkající se dalších platforem budou brzy následovat.

Kontrola NKÚ se dále zaměřila na webové stránky zahraničních e-shopů a provozovatelů e-tržišť a na to, zda jsou tyto e-shopy registrovány v ČR k platbě DPH. Popis této problematiky je ale ze strany kontrolorů velmi nepřesný. Pokud si český zákazník objedná zboží např. z německého e-shopu, zboží podléhá české DPH pouze v případě, že tento e-shop zaslal českým spotřebitelům zboží za více než 1 140 000 korun. Do dosažení této částky odvede německý e-shop zcela legálně německou DPH bez povinnosti registrovat se a odvádět DPH v ČR. Zmíněný limit platí samozřejmě i obráceně, tedy české e-shopy mohou zasílat do Německa německým spotřebitelům zboží dokonce až do hodnoty 100 000 Euro, než jim vznikne povinnost zaregistrovat se a odvádět DPH v Německu.

Vzhledem k některým problémům, které správa daně v této oblasti přináší, vstoupí v účinnost od roku 2021 opatření, které ji zjednoduší jak pro plátce, tak i pro samotné správce daně. Hlavní změna spočívá v tom, že limity v oblasti zasílání zboží budou výrazně sníženy a členské státy si budou DPH samy přeposílat (tzv. systém OSS) a podnikatelům odpadne povinnost zaregistrovat se v každém členském státu zvlášť. Nový systém, který je rozšířením současného režimu jednoho správního místa, se bude vztahovat na veškeré zasílání zboží. Kromě výrazného snížení administrativní zátěže tak bude i prohloubena a zintenzivněna spolupráce členských států. Rovněž pravidla pro dovoz zásilek ze zemí mimo EU se budou měnit a všichni dodavatelé budou mít povinnost napřímo či prostřednictvím zástupců či zprostředkovatelů podávat daňové přiznání a odvádět DPH.




další novinky v kategorii: Daň z přidané hodnoty

Upozornění pro daňové subjekty, které chtějí žádat o vrácení DPH za rok 2019 z jiných členských států
23.09.2020
Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2019 požádat o vrácení DPH z jiných členských států dle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro tato podání je 30. září 2020


Novela zákona o DPH nabývá účinnosti dnem 1. září 2020
31.08.2020
Zákonem č. 343/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění dochází od 1. září 2020 k novele zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“).


Od 1. května se snižuje DPH na 10 % u širokého spektra zboží a služeb
14.05.2020
S účinností od 1. května 2020 dochází k výraznému snížení daně z přidané hodnoty u celé řady zboží a služeb na 10 %. Nově jsou ve druhé snížené sazbě DPH zařazeny oblast stravování, některé řemeslné a odborné služby a také vodné a stočné. Dále se sjednotily sazby ve výši 10 % také u knih, e-knih a audioknih.


Upozornění ohledně účinnosti sazbové novely zákona o DPH od 1.5.2020
30.03.2020
Finanční správa České republiky upozorňuje daňové subjekty na skutečnost, že ačkoliv je zákonem pozastavena závěrečné fáze EET, oblast sazeb DPH je pozastavením EET nedotčena.


Osvobození od daně z přidané hodnoty a cla u zboží dováženého ve prospěch obětí katastrof
26.03.2020
Informace Generálního finančního ředitelství a Generálního ředitelství cel k osvobození od daně z přidané hodnoty a cla u zboží dováženého ve prospěch obětí katastrof.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Koalice se shodla na podobě kurzarbeitu
Vláda se na dnešním jednání ve formátu koaliční rady dohodla na podobě a parametrech trvalého kurzarbeitu. Ten bude fungovat jako dlouhodobá podpora zaměstnanosti a podnikání, která bude aktivována v případě reálné potřeby formou nařízení vlády v případech závažného ohrožení ekonomiky státu nebo jejího odvětví. Opatření bude zakotveno do zákona o zaměstnanosti. Jeho novelu vláda projedná v pátek tohoto týdne.

Upozornění pro daňové subjekty, které chtějí žádat o vrácení DPH za rok 2019 z jiných členských států
Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2019 požádat o vrácení DPH z jiných členských států dle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro tato podání je 30. září 2020

další novinky

Kalkulace ceny