Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

Zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní

24.07.2018

Zákon č. 164/2013 Sb. o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění zák. č. 344/2013 Sb. a zák. č. 105/2016 Sb. je základní normou upravující mezinárodní spolupráci v oblasti daní. Novela č. 105/2016 Sb. zavedla nový druh automatické výměny informací oznamovaných finančními institucemi včetně rozsáhlého definičního aparátu a pravidel oznamování a náležité péče pro informování o finančních účtech. S cílem zajistit větší přehlednost právní úpravy v oblasti výměny informací byl novelou zrušen zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní (tzv. Lex FATCA) a celá problematika výměny informací s USA byla subsumována do zákona č. 164/2013 Sb. Tímto klientským přístupem bylo zajištěno, že celá právní úprava problematiky výměny informací se nachází pouze v jedné právní normě. Podle zákona Ministerstvo financí zveřejňuje na svých internetových stránkách seznam smluvních států podle 13b odst. 1 písm. b) a c) zákona a seznam rozhodných dnů podle § 13 g odst. 4 zákona. Okruh jurisdikcí Ministerstvo financí s odstupem cca 6 měsíců doplňuje s ohledem na nově uzavřené smlouvy umožňující automatickou výměnu informací, popř. s ohledem na nové signatáře MCAA (viz níže). Jurisdikce, které přestanou poskytovat např. dostatečné záruky ohledně nakládání s osobními údaji(viz MCAA a CRS), mohou být ze seznamu rovněž vyjmuty.

Oznamování o finančních účtech podle Dohody FATCA je zachováno a uskutečňuje se paralelně k oznamování podle CRS – tj. oznamující česká finanční instituce podává oznámení dvě (podle CRS a podle FATCA).

Zákon provádí vyhláška č. 74/2014 Sb. o stanovení druhů příjmu a majetku pro účely automatické výměny informací v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní a vyhláška č. 108/2016 Sb. stanovící účty vyňaté z oznamování.

Vedle této právní úpravy je nutno vzít v potaz, že pro oblast nepřímých daní se pro spolupráci ve vztahu k členským státům EU použije přímo aplikovatelný předpis EU, příslušné nařízení (viz Nařízení Rady EU pro správní spolupráci pro oblast DPH)".

Úplné znění zákona: Zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších zákonů
  • změna zákona č. 164/2013 Sb. - Zákon č. 305/2017 Sb.
  • změna zákona č. 164/2013 Sb. - Zákon č. 92/2017 Sb.
  • změna zákona č. 164/2013 Sb. - Zákon č. 92/2017 Sb.
  • původní znění zákona:Zákon č. 164/2013 Sb. - anglická verze: Act No 164/2013 Coll. (.PDF, 219 kB)

  • Související předpisy: Vyhláška č. 306/2017 Sb., Vyhláška č. 108/2016 Sb. Zákon č. 105/2016 Sb. Vyhláška č. 74/2014 Sb.

    Lex GATCA (zákon č. 105/2016 Sb. - Novela DAC 2)

    Po schválení návrhu novely zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní v obou komorách Parlamentu České republiky byl zákon podepsán prezidentem dne 22. března 2016. Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů pod č. 105 v částce 41 dne 6. dubna 2016 (účinnost dnem vyhlášení). Zákon zavádí automatickou výměnu informací o finančních účtech. Na jeho základě budou finanční instituce (v širokém slova smyslu) včetně některých svěřenských fondů povinny sbírat informace o svých klientech (resp. zakladatelích nebo správcích a obmyšlených u svěřenských fondů), rezidentech ve smluvních státech. Tyto informace budou pravidelně oznamovat Finanční správě ČR. Oznamováno bude také zrušení účtu v průběhu kalendářního roku a budou oznamovány také nezdokumentované účty.

    Upozorňujeme na povinnost součinnosti klienta, který musí informaci o svém daňovém rezidentství (příp. své ovládající osoby) podat v souvislosti s otevřením účtu. Stávající klient bude kontaktován finanční institucí k doplnění požadovaných údajů. Finanční instituce bude své klienty (resp. jejich ovládající osoby) v případě následného předávání informací do zahraničí o této skutečnosti informovat. Povinnost odráží právo fyzických osob na ochranu osobních údajů.

    Některé účty budou z oznamování vyňaty. Ty stanoví vyhláška o stanovení vyňatých účtů pro účely automatické výměny informací s jiným státem v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, která bude publikována pod č. 108 rovněž v částce 41 dne 6. dubna 2016 (účinnost dnem vyhlášení) - vyhláška č. 108/2016 Sb..

    Zákon č. 105/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní a zrušuje se zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní

    Dokumenty ke stažení
  • Seznam smluvních států a rozhodných dnů – červen 2018 (.PDF, 382 kB)
  • Finanční zpravodaj č. 10/2016

  • Zákon č. 92/2017 Sb. - Novela DAC 3

    Novela zákona č. 164/2013 Sb., vyhlášená pod č. 92/2017 Sb. („novela DAC3“) zavádí nový druh automatické výměny – výměnu informací o daňových stanoviscích s přeshraničním prvkem. Účinnosti nabyla 1. dubna 2017.

    Předmětem novely DAC 3 je transpozice směrnice Rady (EU) 2015/2376 ze dne 8. prosince 2015. V rámci automatické výměny informací podle novely DAC3 si členské státy Evropské unie vyměňují předběžná daňová rozhodnutí a předběžná posouzení převodních cen.

    Předběžná daňová rozhodnutí, tzv. tax rulings, v českém právním řádu odpovídají zejména rozhodnutím o závazném posouzení vydávaným podle daňového řádu (zákona č. 280/2009 Sb.) a zákona o daních z příjmů (č. 586/1992 Sb.). Předběžná posouzení převodních cen, tzv. advance price arrangements, resp. advance price agreements (APA), v českém právním řádu odpovídají závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami podle zákona o daních z příjmů.

    Vyměňují se pouze taková předběžná daňová rozhodnutí nebo předběžná posouzení převodních cen, která souvisí s přeshraničními transakcemi. Výměna probíhá dvakrát ročně. Jednorázově došlo také k výměně informací o všech předběžných daňových rozhodnutích a předběžných posouzeních převodních cen, která byla vydána po 31. prosinci 2011. Cílem této výměny informací je zvýšení transparentnosti a tím řešení problémů spojených s agresivním daňovým plánováním a mezinárodními daňovými úniky, zejména v návaznosti na tzv. kauzu Lux leaks, která vyšla najevo v listopadu 2014.

    Zákon č. 92/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 105/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní a zrušuje se zákon č. 330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní.

    Zákon č. 305/2017 Sb. - Novela DAC 4

    Novela zákona č. 164/2013 Sb. vyhlášená pod č. 305/2017 Sb. („novela DAC4“), zavádí nový druh automatické výměny – výměnu informací oznamovaných nadnárodními skupinami podniků. Účinnosti nabyla dnem vyhlášení 19. září 2017.

    Předmětem novely DAC4 je implementace části opatření č. 13 projektu OECD - předcházení erozi základu daně a přesouvání zisků (BEPS) - a směrnice Rady (EU) 2016/881 ze dne 25. května 2016. Do zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní se doplňuje nový oddíl, kterým se zavádí automatická výměna zpráv podle jednotlivých zemí za nadnárodní skupiny podniků s konsolidovaným ročním výnosem nad 750 milionů EUR. Pro účely oznamování ovládajících osob podle CRS byl novelou zaveden do lex GATCA nový termín „Zúčastněný stát uplatňující společný standard pro oznamování“, který reflektuje ustanovení oddílu VIII pododdílu D bodu 4 Přílohy směrnice 2011/16/EU ve znění směrnice 2014/107/EU. Jde o pojem významný pro správné uplatnění „look through“ principu (významné pro určení ovládajících osob pasivní nefinanční entity podle čl. A bodu 4 písm. b) přílohy č. 1 ZMSSD).

    Zpráva podle zemí je tvořena z informací relevantních pro posouzení správného rozdělení základu daně mezi jednotlivé státy a sestavována podle standardizovaného formuláře, jehož vzor stanoví vyhláška č. 306/2017 Sb., o vzoru zprávy podle zemí a pokynech k jejímu vyplnění. Zpráva podle zemí obsahuje agregátní finanční údaje za nadnárodní skupinu podniků jako celek, rozdělené podle jednotlivých států a jurisdikcí, a dále údaje o tom, ve kterých státech nebo jurisdikcích vyvíjí činnost jednotlivé členské entity skupiny a o charakteru jejich činnosti.
    Povinnost podávání zpráv podle jednotlivých zemí se vztahuje jak na skupiny, jejichž nejvyšší entita se nachází v Evropské unii, tak na skupiny, které jsou řízeny ze třetích států. Zprávy se za podmínek novely DAC4 automaticky vyměňují mezi státy a jurisdikcemi, ve kterých skupina působí.

    První splnění povinností ohlášení a oznámení podle tohoto zákona ve většině případů proběhne do 31. prosince 2017. K první mezinárodní výměně těchto zpráv dojde v roce 2018. Aktuální seznam států vyměňujících zprávy podle zemí vyhlašuje podle zákona Ministerstvo financí ve Finančním zpravodaji.

    Zákon č. 305/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

    Vyhláška č. 306/2017 Sb., o vzoru zprávy podle zemí a pokynech k jejímu vyplnění pro účely automatické výměny informací s jiným státem v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní




    další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

    Soudy zpřesňují podmínky úroku z neoprávněného jednání správce daně
    08.11.2018
    Vítězný spor s finančním úřadem může být kompenzován přiznáním úroku z neoprávněného jednání správce. Jeho výše odpovídá repo sazbě České národní banky zvýšené o 14 procentních bodů, aktuálně tedy činí 15,5 % ročně. V některých případech může být až dvojnásobná. Správce daně by měl tento úrok přiznávat automaticky, v praxi tomu tak vždy není v důsledku výkladových nejasností.


    Ministerstvo financí připravilo právní nástroj, jehož cílem je upravit daňové vztahy s Tchaj-wanem
    08.11.2018
    Ministerstvo financí zaslalo do vnějšího připomínkového řízení návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu. Území Tchaj-wanu neuznává Česká republika jako stát, a proto není možné uzavřít mezinárodní smlouvu o zamezení dvojímu zdanění.


    Máte dceřinou společnost? Pozor na nepřímé náklady na držbu podílu
    08.11.2018
    U nepřímých nákladů na držbu podílu v dceřiné společnosti mají poplatníci na výběr. Buď prokáží jejich skutečnou výši, nebo přijmou zákonné zjednodušení a vyloučí 5 % přijatých dividend jako daňově neuznatelný náklad. Krajský soud v Brně v nedávném rozsudku zdůraznil povinnost daňového subjektu nižší náklady skutečně prokázat a připomenul, že do kalkulace je třeba zahrnout veškeré nepřímé náklady. Odmítl mimo jiné, že by mohla jediným nákladem být odměna za jeden den práce člena statutárního orgánu.


    Přijatá služba – jak obhájit její daňovou uznatelnost?
    24.10.2018
    Poskytují vám skupinoví nebo mimoskupinoví dodavatelé služby, u nichž si nejste zcela jisti jejich skutečnou podstatou, či máte pochybnosti o jejich přínosu pro vaši společnost? Ani finanční úřady se už nemusí spokojit s pouhým doložením daňového dokladu k takovéto službě. Pro daňové uplatnění daného nákladu je stále častěji potřeba doložit mnohem více.


    Veškeré formuláře finanční správy jsou „nezákonné“
    18.10.2018
    Veškeré formuláře finanční správy jsou „nezákonné“. Zákon ani prováděcí předpisy totiž nijak neurčují jejich obsah, formát ani strukturu dat.


    Kde nás najdete

    UDS, s.r.o.
    Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

    Telefon: +420 222 981 423
    Mobil:+420 777 724 737
    E-mail: info@uds.cz

    Mapa

    Novinky

    Soudní dvůr: Má holding nárok na odpočet DPH u „zmařené“ akvizice?
    Touto otázkou se zaobíral Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) v případu Ryanair Ltd. V říjnu 2018 rozhodl, že nárok na odpočet DPH u nákladů souvisejících s akvizicí, která se nakonec neuskutečnila, respektive nedošlo oproti původnímu plánu k převzetí všech akcií, existuje.

    Soudy zpřesňují podmínky úroku z neoprávněného jednání správce daně
    Vítězný spor s finančním úřadem může být kompenzován přiznáním úroku z neoprávněného jednání správce. Jeho výše odpovídá repo sazbě České národní banky zvýšené o 14 procentních bodů, aktuálně tedy činí 15,5 % ročně. V některých případech může být až dvojnásobná. Správce daně by měl tento úrok přiznávat automaticky, v praxi tomu tak vždy není v důsledku výkladových nejasností.

    další novinky

    Kalkulace ceny