Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

Finanční správa zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů

03.11.2017
Na základě provedené hloubkové analýzy dosavadní praxe a s ohledem na vývoj aktuální judikatury správních soudů připravila Finanční správa metodický pokyn, který sjednocuje, zpřesňuje a zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů.

Metodický materiál reflektuje současnou judikaturu soudů, ze které vyplynula potřeba zpřesnit požadavky na odůvodnění zajišťovacího příkazu, jak v otázce přiměřené pravděpodobnosti budoucího stanovení daně (identifikace podvodného řetězce, existence chybějící daně a souvisejících nestandardních skutečností), tak i odůvodněné obavy o její budoucí dobytnost (komplexní analýza majetkových poměrů daňového subjektu).

Finanční správa bude k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze namísto exekuce využívat v maximální možné míře alternativní prostředky. „Uvědomujeme si, že daňová exekuce představuje závažný zásah do sféry daňového subjektu a jeho podnikatelské činnosti, proto budeme v odůvodněných případech po vydání zajišťovacího příkazu využívat mírnější a méně invazivní nástroje k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze,“ vysvětlil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. To znamená, že před (i po) zahájením daňové exekuce Finanční správa daňovému subjektu v rámci dialogu osvětlí jiné zákonné možnosti zajištění úhrady, a to například zřízení zástavního práva k jeho majetku nebo třetí osoby, ručení třetí osoby, případně finanční záruky tak, aby nedocházelo k nežádoucímu utlumení jeho podnikatelské činnosti. S ohledem na případnou aktivitu daného subjektu při řešení vzniklé situace po vydání zajišťovacího příkazu nebude správce daně během vzájemné komunikace standardně činit další úkony v rámci daňové exekuce. „Obecně tak Finanční správa bude klást větší důraz na intenzivnější komunikaci s daňovým subjektem, která však musí být oboustranná,“ dodal Martin Janeček.

Z hlediska organizačního zabezpečení vydávání zajišťovacích příkazů došlo k zpřesnění postupů při předávání podkladů mezi jednotlivými správci daně. „V organizační oblasti dále zavedeme nástroje, jako je například celostátní parametrická evidence zajišťovacích příkazů či přehled dostupné judikatury, které zrychlí a zefektivní výměnu informací napříč Finanční správou a ve svém důsledku povedou k dalšímu zkvalitnění naší správní praxe,“ uzavřel Martin Janeček.

Tyto metodické změny správní praxe a případné legislativní úpravy představila náměstkyně ministra financí Alena Schillerová a generální ředitel Finanční správy Martin Janeček již na pondělním odborném semináři k zajišťovacím příkazům na půdě Nejvyššího správního soudu. Diskuse nad záměry resortu financí, Komory daňových poradců, soudců Nejvyššího správního soudu a dalších zainteresovaných stran bude pokračovat v rámci expertní skupiny, která bude v nejbližší době svolána Ministerstvem financí.

Metodický pokyn k postupu správce daně při vydávání zajišťovacího příkazu naleznete zde.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Premiér Babiš neplní svůj slib pravidelných jednání s profesními komorami
13.12.2018
Profesní samosprávy tvoří obdobně jako samosprávy místní nedílnou součást demokratické společnosti. Jsou garantem bezpečnosti, kvality a odbornosti vysoce specializovaných služeb, které jejich členové poskytují. Komory dbají na to, aby jejich členové respektovali pravidla profesní etiky včetně dodržování povinné mlčenlivosti.


Ministři financí zemí EU schválili návrh na zavedení obecného reverse-charge
13.12.2018
Ministři financí členských států Evropské unie na svém zasedání začátkem října jednomyslně schválili návrh umožňující členským státům dočasně zavést obecný režim reverse charge.


Stručné aktuality, listopad 2018
13.12.2018
Daňové a právní novinky posledního měsíce několika větami.


Společná kontrolní akce Finanční a Celní správy se zaměřila na kluby
12.12.2018
V pátek 30. 11. 2018 proběhla společná kontrolní akce Finanční a Celní správy zaměřená na dodržování plnění povinností vyplývajících ze zákona o evidenci tržeb a zákona o povinném značení lihu.


Zhodnocení dvou let s elektronickou evidencí tržeb
12.12.2018
V sobotu 1. prosince 2018 to budou přesně dva roky, co Ministerstvo financí spustilo jedno z nejdůležitějších systémových opatření k narovnání podnikatelského prostředí – elektronickou evidenci tržeb.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Komora podporuje pozměňovací návrhy, které zvýší stabilitu daňového prostředí
Tisknout Publikováno 12.12.2018 Brno, 12. prosince 2018 – V souvislosti s projednáváním daňového balíčku se objevují mnohé pozměňovací návrhy. Komora podporuje takové, které vedou ke zjednodušení zdanění a zvýšení právní jistoty poplatníků. Mezi takové návrhy patří i zrušení zavedení zákazu zneužití práva jako jednoho z pravidel daňového řízení.

Premiér Babiš neplní svůj slib pravidelných jednání s profesními komorami
Profesní samosprávy tvoří obdobně jako samosprávy místní nedílnou součást demokratické společnosti. Jsou garantem bezpečnosti, kvality a odbornosti vysoce specializovaných služeb, které jejich členové poskytují. Komory dbají na to, aby jejich členové respektovali pravidla profesní etiky včetně dodržování povinné mlčenlivosti.

další novinky

Kalkulace ceny