Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

Finanční správa zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů

03.11.2017
Na základě provedené hloubkové analýzy dosavadní praxe a s ohledem na vývoj aktuální judikatury správních soudů připravila Finanční správa metodický pokyn, který sjednocuje, zpřesňuje a zkvalitňuje současnou praxi vydávání zajišťovacích příkazů.

Metodický materiál reflektuje současnou judikaturu soudů, ze které vyplynula potřeba zpřesnit požadavky na odůvodnění zajišťovacího příkazu, jak v otázce přiměřené pravděpodobnosti budoucího stanovení daně (identifikace podvodného řetězce, existence chybějící daně a souvisejících nestandardních skutečností), tak i odůvodněné obavy o její budoucí dobytnost (komplexní analýza majetkových poměrů daňového subjektu).

Finanční správa bude k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze namísto exekuce využívat v maximální možné míře alternativní prostředky. „Uvědomujeme si, že daňová exekuce představuje závažný zásah do sféry daňového subjektu a jeho podnikatelské činnosti, proto budeme v odůvodněných případech po vydání zajišťovacího příkazu využívat mírnější a méně invazivní nástroje k zajištění úhrady částky stanovené v zajišťovacím příkaze,“ vysvětlil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. To znamená, že před (i po) zahájením daňové exekuce Finanční správa daňovému subjektu v rámci dialogu osvětlí jiné zákonné možnosti zajištění úhrady, a to například zřízení zástavního práva k jeho majetku nebo třetí osoby, ručení třetí osoby, případně finanční záruky tak, aby nedocházelo k nežádoucímu utlumení jeho podnikatelské činnosti. S ohledem na případnou aktivitu daného subjektu při řešení vzniklé situace po vydání zajišťovacího příkazu nebude správce daně během vzájemné komunikace standardně činit další úkony v rámci daňové exekuce. „Obecně tak Finanční správa bude klást větší důraz na intenzivnější komunikaci s daňovým subjektem, která však musí být oboustranná,“ dodal Martin Janeček.

Z hlediska organizačního zabezpečení vydávání zajišťovacích příkazů došlo k zpřesnění postupů při předávání podkladů mezi jednotlivými správci daně. „V organizační oblasti dále zavedeme nástroje, jako je například celostátní parametrická evidence zajišťovacích příkazů či přehled dostupné judikatury, které zrychlí a zefektivní výměnu informací napříč Finanční správou a ve svém důsledku povedou k dalšímu zkvalitnění naší správní praxe,“ uzavřel Martin Janeček.

Tyto metodické změny správní praxe a případné legislativní úpravy představila náměstkyně ministra financí Alena Schillerová a generální ředitel Finanční správy Martin Janeček již na pondělním odborném semináři k zajišťovacím příkazům na půdě Nejvyššího správního soudu. Diskuse nad záměry resortu financí, Komory daňových poradců, soudců Nejvyššího správního soudu a dalších zainteresovaných stran bude pokračovat v rámci expertní skupiny, která bude v nejbližší době svolána Ministerstvem financí.

Metodický pokyn k postupu správce daně při vydávání zajišťovacího příkazu naleznete zde.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní
24.07.2018
oddělení 2502 - Mezinárodní daňová a celní spolupráce


Online daně budou jako elektronické bankovnictví, říká Martin Janeček
22.06.2018
Rozhovor s Martinem Janečkem, generálním ředitelem Finanční správy Mladá fronta DNES | 22.6.2018 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 6 | autor: Jitka Vlková


Novela zákona o evidenci tržeb míří na vládu
01.06.2018
Ministerstvo financí předložilo vládě návrh novely zákona o evidenci tržeb, která kromě reakce na rozhodnutí Ústavního soudu obsahuje i drobná upřesnění v návaznosti na dosavadní aplikační praxi.


Parlament ČR schválil novelu daňového řádu
01.06.2018
Poslanecká sněmovna na dnešní schůzi přehlasovala veto Senátu k novele daňového řádu. Předmětem novely je řešení aktuálních otázek týkajících se poskytování informací správci daně. Zahrnuje proto jednak transpozici tzv. směrnice DAC 5 neboli novely evropské směrnice o správní spolupráci v oblasti daní, ale také tematicky navazující revizi stávajícího ustanovení daňového řádu upravujícího poskytovaní informací ze strany bank a dalších finančních institucí.


Memorandum o spolupráci, podpoře a poskytování informací
01.06.2018
Tisknout Publikováno 25.05.2018 Komora daňových poradců ČR ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR podepsala koncem dubna Memorandum o spolupráci, podpoře a poskytování informací. Memorandum bylo podepsáno po úspěšné dlouhodobé spolupráci obou komor.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Sdělení pro plátce daně ze závislé činnosti v souvislosti s GDPR
Generální finanční ředitelství na základě množících se dotazů od veřejnosti a z důvodu správné aplikace zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) pro účely správného sražení daně (zálohy na daň) a s tím spojeného prokazování nároku na daňové úlevy prostřednictvím plátce daně ze závislé činnosti sděluje:

Poplatníci odevzdali přes 2,6 milionu přiznání k dani z příjmů
Finanční správa v prodloužené lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů a po uplynutí období, kdy mohli poplatníci odevzdat přiznání bez sankcí, eviduje za zdaňovací období roku 2017 téměř 2,64 milionu odevzdaných daňových přiznání. Z tohoto počtu bylo 2,19 milionu od fyzických osob a 450 tisíc od osob právnických.

další novinky

Kalkulace ceny