Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Chcete změnit od roku 2018 zdravotní pojišťovnu? Zbývají vám necelé dva týdny

22.09.2017
Kdo chce od příštího roku změnit zdravotní pojišťovnu, má na to čas do konce září. Kdo termín nestihne, bude muset se změnou počkat až do poloviny roku 2018.

Podle zákona můžete svou zdravotní pojišťovnu změnit jen jednou za rok, a to navíc pouze ve dvou termínech. Pojištěncem nové pojišťovny se tak můžete stát buď k 1. lednu, anebo k 1. červenci, přičemž přeregistraci je v obou případech nutné provést minimálně tři měsíce před těmito termíny.

Pojišťovnu lze změnit jednou do roka

Pokud plánujete od roku 2018 změnit zdravotní pojišťovnu, máte necelé poslední dva týdny na odevzdání žádosti. Přihlášku k nové zdravotní pojišťovně totiž musíte podat do konce září. Jejím pojištěncem se pak stanete od 1. ledna 2018. Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění z konce roku 2015 sice ponechala pravidlo, že zdravotní pojišťovnu lze změnit jen jednou do roka, zavedla však možnost přeregistrace ve dvou termínech během roku – vždy od začátku pololetí po dobu tří měsíců. To znamená od ledna do března, nebo od července do září. Dříve přitom platilo, že pojišťovnu šlo změnit vždy jen k 1. lednu, přičemž přihláška se musela podat nejpozději 6 měsíců předtím.

Co všechno ke změně potřebujete

Kdo chce pojišťovnu změnit, musí žádost o změnu pojišťovny podat písemně. Osoby samostatně výdělečně činné k přihlášce musí dodat ještě potvrzení o výši záloh, které byly hrazeny předchozí zdravotní pojišťovně, a případně též kopii živnostenského oprávnění. Přihlášku podáte pojišťovně, ke které chcete přejít, ta vás pak následně od předchozí pojišťovny odhlásí. Původní pojišťovně není třeba nic ohlašovat.

Státní pojištěnci (děti, studenti, penzisté, občané zapsaní na úřadu práce atd.) pak dokládají dokumenty prokazující jejich správné zařazení v příslušné kategorii. To v praxi znamená, že studenti předkládají potvrzení o studiu, penzisté potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaní potvrzení od úřadu práce apod.

Jste-li zaměstnanec, po přechodu k nové pojišťovně vám vzniká povinnost nahlásit přestup svému zaměstnavateli. Informovat ho musíte do osmi dnů od změny, tedy aktuálně do 8. ledna. Pozor – v případě, že změnu nenahlásíte, platby se nepřesměrují k nové pojišťovně. U té původní pak vznikne přeplatek, zatímco u nové nedoplatek, a tím vám hrozí penále. To pak zaměstnavatel může vymáhat od vás. Změnu pak nahlaste také u svých lékařů, které navštěvujete, poradila na závěr Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 7. 2020
02.07.2020
S účinností od 1. 7. 2020 dochází v souladu se zákonem č. 299/2020 Sb., kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ke změnám sazeb daně, a to k zařazení poskytnutí vybraných služeb do přílohy č. 2a k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). K vybraným změnám podáváme doplňující informace.


Otázky - účetní metody a postupy
30.06.2020
Často kladené dotazy k účetní reformě v oblasti veřejných financí - účetní metody a postupy


Poslanci schválili protikrizový daňový balíček
02.06.2020
Poslanecká sněmovna ve zrychleném jednání schválila balíček daňových změn, které mají zmírnit nepříznivé ekonomické dopady pandemie na podnikatele i firmy.


Loss carryback je levná a rychlá pomoc pro malé i velké firmy
02.06.2020
Ministerstvo financí odmítá neopodstatněné výhrady na adresu opatření umožňujícího zpětné uplatnění daňové ztráty. Toto opatření bylo navrženo v rámci protikrizového daňového balíčku, který má podnikatelům i firmám pomoci zvládnout nepříznivé ekonomické dopady pandemie.


Poslanci schválili upravenou novelu, která přinese online finanční úřad
29.05.2020
Poslanecká sněmovna na dnešní schůzi ve zrychleném jednání schválila novelu daňového řádu. Návrh z dílny Ministerstva financí přináší rozsáhlou modernizaci, zjednodušení a elektronizaci daní. Stěžejní součástí této novely je legislativní ukotvení online finančního úřadu. Novela dále zjednoduší kontrolní postupy, sníží daňové pokuty a úroky a podpoří elektronickou komunikaci s finančním úřadem. Předloha rovněž umožní částečné vracení nadměrných odpočtů DPH v podobě záloh a upravuje formulářová podání při správě daní. Materiál vychází z původní předlohy, která nebyla v minulém měsíci Poslaneckou sněmovnou přijata poté, co ji Senát poslancům vrátil.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 7. 2020
S účinností od 1. 7. 2020 dochází v souladu se zákonem č. 299/2020 Sb., kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ke změnám sazeb daně, a to k zařazení poskytnutí vybraných služeb do přílohy č. 2a k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). K vybraným změnám podáváme doplňující informace.

Přehledy o příjmech a výdajích mohou OSVČ podat jednoduše a online až do 18. 9. 2020
Každá osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení Přehled o příjmech a výdajích OSVČ a dalších údajích za daný rok. OSVČ bylo umožněno podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2019 bez sankcí až do 18. 9. 2020, avšak za podmínky, že k tomuto datu zároveň uhradí i doplatek pojistného za rok 2019. Pak bude OSVČ prominuto penále, které by jinak musela platit za opožděnou platbu.

další novinky

Kalkulace ceny