Kategorie novinek
Chcete změnit od roku 2018 zdravotní pojišťovnu? Zbývají vám necelé dva týdny
22.09.2017Kdo chce od příštího roku změnit zdravotní pojišťovnu, má na to čas do konce září. Kdo termín nestihne, bude muset se změnou počkat až do poloviny roku 2018.
Podle zákona můžete svou zdravotní pojišťovnu změnit jen jednou za rok, a to navíc pouze ve dvou termínech. Pojištěncem nové pojišťovny se tak můžete stát buď k 1. lednu, anebo k 1. červenci, přičemž přeregistraci je v obou případech nutné provést minimálně tři měsíce před těmito termíny.
Pojišťovnu lze změnit jednou do roka
Pokud plánujete od roku 2018 změnit zdravotní pojišťovnu, máte necelé poslední dva týdny na odevzdání žádosti. Přihlášku k nové zdravotní pojišťovně totiž musíte podat do konce září. Jejím pojištěncem se pak stanete od 1. ledna 2018. Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění z konce roku 2015 sice ponechala pravidlo, že zdravotní pojišťovnu lze změnit jen jednou do roka, zavedla však možnost přeregistrace ve dvou termínech během roku – vždy od začátku pololetí po dobu tří měsíců. To znamená od ledna do března, nebo od července do září. Dříve přitom platilo, že pojišťovnu šlo změnit vždy jen k 1. lednu, přičemž přihláška se musela podat nejpozději 6 měsíců předtím.
Co všechno ke změně potřebujete
Kdo chce pojišťovnu změnit, musí žádost o změnu pojišťovny podat písemně. Osoby samostatně výdělečně činné k přihlášce musí dodat ještě potvrzení o výši záloh, které byly hrazeny předchozí zdravotní pojišťovně, a případně též kopii živnostenského oprávnění. Přihlášku podáte pojišťovně, ke které chcete přejít, ta vás pak následně od předchozí pojišťovny odhlásí. Původní pojišťovně není třeba nic ohlašovat.
Státní pojištěnci (děti, studenti, penzisté, občané zapsaní na úřadu práce atd.) pak dokládají dokumenty prokazující jejich správné zařazení v příslušné kategorii. To v praxi znamená, že studenti předkládají potvrzení o studiu, penzisté potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaní potvrzení od úřadu práce apod.
Jste-li zaměstnanec, po přechodu k nové pojišťovně vám vzniká povinnost nahlásit přestup svému zaměstnavateli. Informovat ho musíte do osmi dnů od změny, tedy aktuálně do 8. ledna. Pozor – v případě, že změnu nenahlásíte, platby se nepřesměrují k nové pojišťovně. U té původní pak vznikne přeplatek, zatímco u nové nedoplatek, a tím vám hrozí penále. To pak zaměstnavatel může vymáhat od vás. Změnu pak nahlaste také u svých lékařů, které navštěvujete, poradila na závěr Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.
další novinky v kategorii: Obecné a ostatní
Upozornění k tiskopisu Osvědčení o osvobození od DPH nebo spotřební daně (článek 151 směrnice 2006/112/ES a článek 13 směrnice 2
17.05.2022
Směrnicí Rady (EU) 2021/1159 ze dne 13. července 2021, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o dočasná osvobození od daně při dovozu a některých dodáních v reakci na pandemii COVID-19, byla zavedena nová osvobození od DPH týkající se opatření přijatých na úrovni Evropské unie v reakci na pandemii COVID-19. Tato osvobození byla zakotvena do čl. 151 odst. 1 písm. ba) směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty („Směrnice o DPH“). Vzhledem k naléhavosti situace měly členské státy tato osvobození začít uplatňovat se zpětným účinkem ode dne 1. 1. 2021.
V pondělí se spouští žádosti o solidární příspěvek, vyřídit půjde pouze online
12.04.2022
Od pondělí 11. dubna mohou domácnosti, které ubytovávají Ukrajince prchající před válkou, žádat o solidární příspěvek. Ten znamená 3 tisíce korun měsíčně za jednoho ubytovaného uprchlíka, maximálně pak 12 tisíc korun za měsíc. Příspěvek má alespoň částečně fyzickým osobám kompenzovat náklady. Žádost bude možné od pondělí podat elektronicky. Předpokladem přihlášení do aplikace je jakákoliv forma elektronické identity občana. Možností je třeba bankovní identita (Bank ID) či mobilní klíč eGovernmentu, který lze získat online i na jakémkoliv CzechPointu.
Finanční správa spouští službu, která dočasně nahrazuje funkce původní Daňové informační schránky
11.04.2022
Služba Nahlížení na vybrané údaje umožní přistupovat k vybraným informacím z osobních daňových účtů a spisu daňového subjektu vedeného finančním úřadem a bude dostupná nejdéle po přechodnou dobu 9 měsíců. K zachování přístupu k údajům se Finanční správa rozhodla zejména kvůli poptávce odborné daňové veřejnosti. Dotčené subjekty tak budou mít více času na přihlášení do modernizované Daňové informační schránky plus.
Daňové úlevy v oblasti daně z přidané hodnoty v souvislosti se situací na Ukrajině
10.04.2022
Finanční správa informuje o následujících daňových dopadech poskytnutí darů souvisejících se současnou vlnou solidarity a poskytováním darů, ať ve formě finančních prostředků či materiální pomoci, na podporu Ukrajiny, a častými dotazy na daňové dopady v oblasti daně z přidané hodnoty.
Posílení bezpečnostních prvků portálu MOJE daně a ukončení provozu starší verze daňového portálu
29.11.2021
Dne 28. 2. 2022 bude ukončen provoz starší verze daňového portálu a podpora šifrovacích protokolů TLS 1.0 a 1.1. Současně bude umožněn přístup na portál MOJE daně (do všech jeho aplikací a služeb) pouze pomocí HTTPS protokolu.