Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Senátoři zaútočili kvůli kontrolním hlášením na daňový řád, přehlédli ale novelu

01.09.2017
Skupina senátorů v čele s Ivem Valentou podala návrh k Ústavnímu soudu na zrušení části daňového řádu. Jejich argumentace má však zásadní mezeru.

Senátoři se totiž opírají o úpravu kontrolního hlášení a to, že se ministerstvo financí rozhodlo ignorovat rozhodnutí soudu. To ale není pravda, jelikož ministerstvo novelu zákona o DPH ve skutečnosti navrhlo.

Valenta a spol. chtějí zrušit část daňového řádu

Co konkrétně chtějí zrušit

Skupina senátorů v čele s Ivem Valentou podala před týdnem návrh k Ústavnímu soudu, ve kterém se domáhá zrušení dvou paragrafů daňového řádu. Jde o § 72 odst. 1 a odst. 2 daňového řádu, které zní:

  • (1) Přihlášku k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopise.

  • (2) V tiskopisech a v nich vyznačených přílohách, které jsou součástí podání, lze požadovat pouze údaje nezbytné pro správu daní.


Důvodem má být loňský nález Ústavního soudu, který zrušil možnost, aby finanční správa mohla formulářem neomezeně stanovit rozsah požadovaných údajů v kontrolním hlášení. Rozsah povinných sdělovaných údajů dle nálezu ÚS musí mít zákonný základ, alespoň v podobě zmocnění ke stanovení konkrétních jednotlivých údajů ministerstvem financí. Ministerstvu financí dal soud čas na nápravu do konce roku 2017.

V únoru MF uvedlo, že zákon měnit nebude

V únoru ale ministerstvo financí uvedlo, že do termínu stanoveného Ústavním soudem nestihne přijmout příslušnou novelu zákona o dani z přidané hodnoty a že pouze provede přípravnou fázi a připraví varianty řešení. S ohledem na délku standardního legislativního procesu a skutečnost, že mandát Poslanecké sněmovny končí na podzim tohoto roku, je zjevné, že letos již není možné provést seriózní novelu zákona o dani z přidané hodnoty. Musíme se tedy omezit na přípravnou fázi a důkladnou analýzu problému a variant jeho řešení s tím, že samotný schvalovací proces proběhne až po volbách do Poslanecké sněmovny, komentovala náměstkyně ministra Alena Schillerová.

Zároveň Schillerová uvedla, že zrušení příslušného paragrafu na konci letošního roku prý nevadí, jelikož absenci tohoto zrušeného pravidla vyplní podobné obecné pravidlo obsažené v daňovém řádu, který se pro správu daně z přidané hodnoty použije subsidiárně jakožto obecný právní předpis.

A právě toto je podle Valenty a dalších senátorů nepřijatelné. Ministerstvo se tak vzpírá Ústavnímu soudu. Daňový řád nelze použít, protože, kdyby stačila úprava v daňovém řádu, tak na ni poukáže sám Ústavní soud. Ústavní soud konstatoval nepoužitelnost kontrolního hlášení po zrušení možnosti stanovit hlášené údaje jen formulářem finanční správy. Proto dal vládě čas na nápravu protiústavního stavu. Pokud jej vládní většina nevyužije, je to její problém, uvádí se v návrhu. Navrhovatelé proto prý chtějí zabránit zneužití daňového řádu tím, že navrhují zrušení § 72 odst. 1 a odst. 2 daňového řádu, na kterou Alena Schillerová v únoru odkazovala.

Když senátoři nevědí, že novela je již ve Sněmovně

Návrh senátorů má však jednu nemalou mezeru. Samo ministerstvo si totiž svůj postup rozmyslelo a v květnu v rámci projednávání novely zákona o platebním styku předložilo skrze Rozpočtový výbor pozměňovací návrh, který kontrolní hlášení řeší. Pozměňovací návrh konkrétně upravuje nově požadavky u kontrolního hlášení takto:

§ 101d odstavec 1 zní:

(1) V kontrolním hlášení je plátce povinen kromě obecných náležitostí podání uvést

a) identifikační a kontaktní údaje plátce,

b) údaje týkající se plnění a úplat, pokud tato plnění a úplaty zakládají povinnost podat kontrolní hlášení,

c) údaje týkající se uplatnění nároku na odpočet daně,

d) identifikační údaje odběratele nebo dodavatele.

Zákon se nyní nachází ve třetím čtení. Zda je tato formulace dostačující, se sice odborníci neshodují, argumentaci senátorů však značně nabourává. A to i kvůli tomu, že sami senátoři v návrhu uvedli, že jsou „přesvědčeni, že obsah povinných tiskopisů (formulářů) alespoň obecnými pojmy musí stanovit zákon přímo." Jejich požadavek totiž návrh ministerstva beze zbytku splňuje.

Také ministerstvo má máslo na hlavě

Samo ministerstvo na návrh senátorů reagovalo tím, že připomnělo, že novelu připravilo. Ministerstvo financí zareagovalo okamžitě. Příslušná novela zákona o DPH je hotova, 17. 5. 2017 byla jednohlasně schválena rozpočtovým výborem, všemi přítomnými poslanci napříč politickým spektrem, a nyní se nachází ve stadiu před třetím čtením v Poslanecké sněmovně. Ministerstvo financí očekává, že příslušná novela bude schválena Poslaneckou sněmovnou do konce volebního období, uvedlo ministerstvo na webu.

Ovšem i první věta zmíněného vyjádření ministerstva není pravdivá. Nález byl vydán již v prosinci loňského roku a první reakcí ministerstva, jak bylo napsáno výše, bylo, že novelu do konce roku nepřipraví. Až o několik měsíců později si ministerstvo svůj postup rozmyslelo. To lze „za okamžitou reakci“ jen stěží považovat.




další novinky v kategorii: Daň z přidané hodnoty

Informace GFŘ k elektronickému podání identifikovaných osob v oblasti daně z přidané hodnoty od 1. 1. 2021
13.01.2021
Dnem 1. ledna 2021 nabývají účinnosti změny vyvolané novelou zákona o DPH v ustanovení § 101a odst. 1 a 2 zákona o DPH, podle kterých, mimo jiné, vzniká identifikované osobě povinnost podávat elektronicky daňová přiznání nebo dodatečná daňová přiznání, souhrnná hlášení nebo jiná hlášení, s výjimkou hlášení podle § 19 zákona o DPH, a pouze elektronicky podávat přihlášku k registraci nebo oznámení o změně registračních údajů.


Finanční zpravodaj číslo 35/2020
30.12.2020
48.Rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události


Věřitel ani dlužník nemusí být plátci DPH v okamžiku snížení základu DPH
18.11.2020
Je v souladu se směrnicí o DPH, aby věřitel i dlužník museli být plátci DPH v okamžiku poskytnutí plnění a zároveň v okamžiku provedení opravy základu daně? V polském případě C-335/19 se touto otázkou zabýval Soudní dvůr Evropské Unie (SDEU) i v souvislosti se skutečností, že dlužník vstoupil do likvidace.


Upozornění pro daňové subjekty, které chtějí žádat o vrácení DPH za rok 2019 z jiných členských států
23.09.2020
Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2019 požádat o vrácení DPH z jiných členských států dle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro tato podání je 30. září 2020


Novela zákona o DPH nabývá účinnosti dnem 1. září 2020
31.08.2020
Zákonem č. 343/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti zamezení dvojímu zdanění dochází od 1. září 2020 k novele zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“).


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Kompenzační bonus (podzim 2020)
nejčastější otázky a odpovědi

Informace k nároku na kompenzační bonus u osob vykonávajících činnosti sezónního charakteru
Nárok na kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně náleží osobám s převažující činností v přímo omezených oblastech ekonomiky. Tato činnost musí být, co se dosahovaných příjmů týče, dominantním zdrojem obživy. Podrobný výčet podmínek pro přiznání tohoto druhu podpory je obsažen v zákoně o kompenzačním bonusu (zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu, ve znění pozdějších předpisů).

další novinky

Kalkulace ceny