Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

Nové investiční pobídky?

08.06.2017
V současné době se projednává návrh změn investičních pobídek v České republice. Investiční pobídky si oblíbili zejména investoři z řad výrobních společností, kteří díky nim získali daňové prázdniny na rozšíření stávající či zavádění nové výroby. Co je důvodem zvažovaných změn a jakých úprav by měly doznat investiční pobídky? Odkdy nás tato změna čeká?

Důvodem k předložení novely pobídkového zákona je potřeba reagovat na vývoj české ekonomiky a omezená flexibilita stávajícího systému investičních pobídek. Současný systém totiž neumožňuje zvýhodnit projekty, které jsou technologicky náročné, mají úzkou návaznost na aktivity výzkumu a vývoje nebo vyžadují vyšší podíl vysoce kvalifikované pracovní síly. Naopak potřeba využití investičních pobídek jako nástroje podpory zaměstnanosti je v současné době již překonaná.

Nové investiční pobídky by se měly primárně soustředit na posílení podpory technologických center a center strategických služeb (TC a SSC), a to ve dvou oblastech. Měl by se zvýšit limit pro poskytování peněžní hmotné podpory na pořízení dlouhodobého majetku na úkor daňové pobídky, a to až do výše 20 % z celkových způsobilých nákladů. Dále by se hmotná podpora TC a SSC na vytváření nových pracovních míst měla poskytovat ve všech krajích České republiky (kromě Prahy, kde není regionální podpora povolena). Tato změna významně rozšiřuje územní působnost pro přímé dotace na pořízení majetku v režimu investičních pobídek.

Další změna by se měla týkat stávající podmínky pro tvorbu a obsazení 20 nových pracovních míst. Metodika uplatňovaná při prokazování splnění této podmínky (ve vztahu k počtu zaměstnanců celé společnosti) se totiž liší od metodiky používané při prokazování zachování této podmínky (ve vztahu k podpořené činnosti). Splnění této podmínky je pro řadu investorů obtížné, především u investic do rozšíření nebo modernizace stávajících výrob. Navrhuje se sjednocení přístupu, a to tak, aby se obě podmínky sledovaly pouze za provozovnu. V důsledku toho by bylo jednodušší prokázat splnění této podmínky. Diskutuje se i o dalším zmírnění nebo úplném vypuštění této podmínky, protože jde o hlavní překážku expanze stávajících investorů u projektů s vysokou přidanou hodnotou. Takové projekty totiž s sebou nesou vysoký stupeň automatizace, avšak nevytváří tolik pracovních míst.

V oblasti podpory výrobních podniků předpokládá návrh zavedení nové podmínky v podobě minimální výše mezd vyplácených zaměstnancům výrobního podniku, a to určitým procentem z průměrné mzdy v regionu. Kromě toho se vedou diskuze i o dalších podmínkách – ať už jde o zpřísnění, či naopak uvolnění některých současných pravidel. MPO předpokládá, že předloží věcný záměr vládě do konce června. Projednání novely proběhne až po volbách do Poslanecké sněmovny. Účinná novela bude zřejmě až od 1. ledna 2019.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Soudy zpřesňují podmínky úroku z neoprávněného jednání správce daně
08.11.2018
Vítězný spor s finančním úřadem může být kompenzován přiznáním úroku z neoprávněného jednání správce. Jeho výše odpovídá repo sazbě České národní banky zvýšené o 14 procentních bodů, aktuálně tedy činí 15,5 % ročně. V některých případech může být až dvojnásobná. Správce daně by měl tento úrok přiznávat automaticky, v praxi tomu tak vždy není v důsledku výkladových nejasností.


Ministerstvo financí připravilo právní nástroj, jehož cílem je upravit daňové vztahy s Tchaj-wanem
08.11.2018
Ministerstvo financí zaslalo do vnějšího připomínkového řízení návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu. Území Tchaj-wanu neuznává Česká republika jako stát, a proto není možné uzavřít mezinárodní smlouvu o zamezení dvojímu zdanění.


Máte dceřinou společnost? Pozor na nepřímé náklady na držbu podílu
08.11.2018
U nepřímých nákladů na držbu podílu v dceřiné společnosti mají poplatníci na výběr. Buď prokáží jejich skutečnou výši, nebo přijmou zákonné zjednodušení a vyloučí 5 % přijatých dividend jako daňově neuznatelný náklad. Krajský soud v Brně v nedávném rozsudku zdůraznil povinnost daňového subjektu nižší náklady skutečně prokázat a připomenul, že do kalkulace je třeba zahrnout veškeré nepřímé náklady. Odmítl mimo jiné, že by mohla jediným nákladem být odměna za jeden den práce člena statutárního orgánu.


Přijatá služba – jak obhájit její daňovou uznatelnost?
24.10.2018
Poskytují vám skupinoví nebo mimoskupinoví dodavatelé služby, u nichž si nejste zcela jisti jejich skutečnou podstatou, či máte pochybnosti o jejich přínosu pro vaši společnost? Ani finanční úřady se už nemusí spokojit s pouhým doložením daňového dokladu k takovéto službě. Pro daňové uplatnění daného nákladu je stále častěji potřeba doložit mnohem více.


Veškeré formuláře finanční správy jsou „nezákonné“
18.10.2018
Veškeré formuláře finanční správy jsou „nezákonné“. Zákon ani prováděcí předpisy totiž nijak neurčují jejich obsah, formát ani strukturu dat.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Soudní dvůr: Má holding nárok na odpočet DPH u „zmařené“ akvizice?
Touto otázkou se zaobíral Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) v případu Ryanair Ltd. V říjnu 2018 rozhodl, že nárok na odpočet DPH u nákladů souvisejících s akvizicí, která se nakonec neuskutečnila, respektive nedošlo oproti původnímu plánu k převzetí všech akcií, existuje.

Soudy zpřesňují podmínky úroku z neoprávněného jednání správce daně
Vítězný spor s finančním úřadem může být kompenzován přiznáním úroku z neoprávněného jednání správce. Jeho výše odpovídá repo sazbě České národní banky zvýšené o 14 procentních bodů, aktuálně tedy činí 15,5 % ročně. V některých případech může být až dvojnásobná. Správce daně by měl tento úrok přiznávat automaticky, v praxi tomu tak vždy není v důsledku výkladových nejasností.

další novinky

Kalkulace ceny