Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz
datová schránka Datová schránka: yen8z3r

Neberte si příklad z Rohlíku. Víme, jak správně zaměstnat zahraniční zaměstnance

08.06.2017
Co se aktuálně změnilo, čeho se vyvarovat při zaměstnání zahraničních zaměstnanců (cizinců i EU) a jejich vyslání na práci do ČR, vysvětlil inspektorát práce.

Rok 2017 přináší změny v oblasti zaměstnávání cizinců, občanů Evropské unie i vysílání zaměstnanců zahraničním zaměstnavatelem.

Novela zákona o zaměstnanosti byla vyhlášena ve Sbírce zákonů pod číslem 93/2017 s účinností u účínností od 1. dubna 2017 (s výjimkou části změn zákoníku práce, které nabudou účinnosti 1. července 2017).

Vedení zákonem stanovené evidence

V souladu s ustanovením § 102 zákona o zaměstnanosti vede zaměstnavatel evidenci občanů Evropské unie, jejich rodinných příslušníků a rodinných příslušníků občanů České republiky a evidenci cizinců, občanů třetích zemí (dále jen cizinců), které zaměstnává. Stejnou povinnost má pak také právnická nebo fyzická osoba, která uzavřela smlouvu se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě byly osoby vyslány na území České republiky k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy (toto se týká osob uvedených v § 87 odst. 1 zákona o zaměstnanosti.

Změny, které s sebou v této oblasti přinesla novela zákona o zaměstnanosti, se týkají především požadavků na rozsah této evidence, která je odlišná v případě zaměstnání a v případě vyslání fyzických osob k plnění úkolů na území ČR.

Pokud se jedná o zaměstnání (tedy uzavření pracovněprávního vztahu), je zaměstnavatel povinen vést evidenci obsahující tyto údaje:

  • identifikační údaje cizince,

  • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek,

  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal,

  • druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno,

  • pohlaví těchto fyzických osob,

  • zařazení podle odvětvové (oborové) klasifikace ekonomických činností,

  • nejvyšší dosažené vzdělání,

  • vzdělání požadované pro výkon povolání,

  • dobu, na kterou jim bylo vydáno povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta nebo modrá karta a na kterou jim byl povolen pobyt,

  • den nástupu a den skončení zaměstnání nebo vyslání zahraničním zaměstnavatelem.


V případě, že právnická nebo fyzická osoba uzavřela smlouvu se zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu Evropské unie, na jejímž základě byly fyzické osoby vyslány na území České republiky k plnění úkolů

vyplývajících z této smlouvy pro tuto právnickou nebo fyzickou osobu (toto se týká osob uvedených v § 87 odst. 1 zákona o zaměstnanosti), má tato právnická nebo fyzická osoba povinnost vést evidenci obsahující tyto údaje:

  • identifikační údaje cizince,

  • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek,

  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal,

  • druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno,

  • dále pohlaví těchto fyzických osob,

  • den nástupu a den skončení zaměstnání nebo vyslání zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu Evropské unie.


Jak Jiří Macíček upřesnil, zákon o zaměstnanosti žádnou specifickou formu vedení této evidence nepředepisuje. Vedenou evidenci je však potřeba v této souvislosti chápat jako ucelený soubor obsahující výše požadované údaje, ať již v elektronické či fyzické podobě.

Pracovní smlouva v češtině

Novela zákona o zaměstnanosti s sebou přinesla také doplnění nového odstavce ustanovení § 136, kdy je za stávající odstavec 1 vložen nový odstavec 2, který rozšiřuje stávající povinnost právnické nebo fyzické osoby jako zaměstnavatele mít v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu (splnění povinnosti podle věty první se nevyžaduje, splnil-li zaměstnavatel povinnost oznámit okresní správě sociálního zabezpečení den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění.).

Nově se však tato povinnost vztahuje na území České republiky i na zaměstnavatele usazeného v jiném členském státu Evropské unie, který v rámci nadnárodního poskytování služeb vyslal svého zaměstnance k dočasnému výkonu práce do České republiky, přičemž doklady, jimiž je plněna tato povinnost, musejí být přeloženy do českého jazyka.

Informační povinnost zaměstnavatele

Náměstek generálního inspektora Státního úřadu inspekce práce připomíná rovněž informační povinnost zaměstnavatele vůči úřadu práce, která je upravena ustanovením § 87 zákona o zaměstnanosti. Tato se týká jak nástupu do zaměstnání či vyslání, tak také jeho ukončení.

Zaměstnavatel nebo fyzická nebo právnická osoba má povinnost písemně informovat příslušnou krajskou pobočku úřadu práce, a to:

  • při nástupu do zaměstnání občana Evropské unie, jeho rodinného příslušníka, rodinného příslušníka občana České republiky,

  • při vyslání těchto osob k plnění úkolů na území České republiky vyplývajících z uzavřené smlouvy o výkonu práce se zahraničním zaměstnavatelem.


Informační povinnost je třeba splnit nejpozději v den nástupu k výkonu práce. Obdobná povinnost se vztahuje na případy, kdy za trvání zaměstnání nastane skutečnost, na jejímž základě již cizinec povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu nebo modrou kartu nepotřebuje, s tím, že tato informační povinnost musí být splněna nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy nastala skutečnost, na jejímž základě se povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta nebo modrá karta nevyžaduje, upozorňuje Jiří Macíček.




další novinky v kategorii: Personalistika a mzdy

MPSV a SÚIP upozorňují: Onemocnění COVID-19 ani nařízená karanténa není pracovní úraz!
30.07.2020
Onemocnění koronavirem ani pracovní neschopnost způsobená nařízenou karanténou nejsou podle zákoníku práce považovány za pracovní úraz, jak někteří zaměstnavatelé mylně uvádějí. Pracovním úrazem se rozumí poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, k nimž došlo nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi.


Podnikatelé si musí dát pozor na kombinování dotace z OPZ a programu Antivirus
30.07.2020
Mimořádný stav vyhlášený v březnu 2020 měl vliv i na schválené a spuštěné projekty Operačního programu Zaměstnanost (OPZ). Aby se příjemci podpoření z OPZ nedostali do problémů a bylo jim umožněno realizovat aktivity jiným vhodným způsobem a hradit vynaložené náklady při přerušení nebo omezení projektových aktivit, zavedlo MPSV výjimky z pravidel realizace projektů. Řada opatření platila do 30. 6. 2020.


Program Antivirus zafungoval. Zachraňuje pracovní místa a drží nezaměstnanost na uzdě
30.07.2020
Přes 15 miliard korun vyplacených, téměř 740 tisíc podpořených zaměstnanců a přibližně 60 tisíc zapojených firem. Taková je do dnešního dne bilance programu Antivirus A a B. V současnosti ale roste i význam Antiviru C, do nějž se přihlásilo už 107 tisíc firem se 735 tisíci pracovními úvazky. Ministerstvo práce a sociálních věcí v rámci všech tří režimů programu Antivirus a odkladů odvodů vyplatilo přes 20 miliard korun. Aktuálně MPSV finalizuje podobu tzv. kurzarbeitu, kterým chce ministryně Jana Maláčová (ČSSD) nastavit systémové řešení podpory zaměstnanců a firem a ochrany pracovních míst pro případ všech budoucích krizových situací podobných současné pandemii koronaviru.


Chystané změny zákona o pobytu cizinců pro rok 2021
30.07.2020
Vláda navrhuje změnu zákona o pobytu cizinců jako součást novely reagující na návrh nového zákona o občanských průkazech. Ten vychází z nového nařízení EU, které usiluje o posílení zabezpečení průkazů totožnosti občanů EU a povolení k pobytu v jiných unijních státech pro občany EU a jejich rodinné příslušníky prostřednictvím zavedení biometrických průkazů (nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1157).


Zemětřesení na poli pracovního práva poprvé udeří v červenci
30.07.2020
Dlouholeté úsilí o přijetí tzv. velké novely zákoníku práce přineslo své ovoce. Vládní návrh úspěšně prošel legislativním procesem a byl vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 285/2020. Účinnosti nabyde 30. července 2020 s tím, že některá ustanovení, například úprava dovolené a sdílená pracovní místa, budou účinná až od 1. ledna 2021.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Koalice se shodla na podobě kurzarbeitu
Vláda se na dnešním jednání ve formátu koaliční rady dohodla na podobě a parametrech trvalého kurzarbeitu. Ten bude fungovat jako dlouhodobá podpora zaměstnanosti a podnikání, která bude aktivována v případě reálné potřeby formou nařízení vlády v případech závažného ohrožení ekonomiky státu nebo jejího odvětví. Opatření bude zakotveno do zákona o zaměstnanosti. Jeho novelu vláda projedná v pátek tohoto týdne.

Upozornění pro daňové subjekty, které chtějí žádat o vrácení DPH za rok 2019 z jiných členských států
Finanční správa upozorňuje plátce daně z přidané hodnoty, kteří chtějí za rok 2019 požádat o vrácení DPH z jiných členských států dle § 82 zákona o DPH, že nejzazší lhůta pro tato podání je 30. září 2020

další novinky

Kalkulace ceny