Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

Neberte si příklad z Rohlíku. Víme, jak správně zaměstnat zahraniční zaměstnance

08.06.2017
Co se aktuálně změnilo, čeho se vyvarovat při zaměstnání zahraničních zaměstnanců (cizinců i EU) a jejich vyslání na práci do ČR, vysvětlil inspektorát práce.

Rok 2017 přináší změny v oblasti zaměstnávání cizinců, občanů Evropské unie i vysílání zaměstnanců zahraničním zaměstnavatelem.

Novela zákona o zaměstnanosti byla vyhlášena ve Sbírce zákonů pod číslem 93/2017 s účinností u účínností od 1. dubna 2017 (s výjimkou části změn zákoníku práce, které nabudou účinnosti 1. července 2017).

Vedení zákonem stanovené evidence

V souladu s ustanovením § 102 zákona o zaměstnanosti vede zaměstnavatel evidenci občanů Evropské unie, jejich rodinných příslušníků a rodinných příslušníků občanů České republiky a evidenci cizinců, občanů třetích zemí (dále jen cizinců), které zaměstnává. Stejnou povinnost má pak také právnická nebo fyzická osoba, která uzavřela smlouvu se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě byly osoby vyslány na území České republiky k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy (toto se týká osob uvedených v § 87 odst. 1 zákona o zaměstnanosti.

Změny, které s sebou v této oblasti přinesla novela zákona o zaměstnanosti, se týkají především požadavků na rozsah této evidence, která je odlišná v případě zaměstnání a v případě vyslání fyzických osob k plnění úkolů na území ČR.

Pokud se jedná o zaměstnání (tedy uzavření pracovněprávního vztahu), je zaměstnavatel povinen vést evidenci obsahující tyto údaje:

  • identifikační údaje cizince,

  • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek,

  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal,

  • druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno,

  • pohlaví těchto fyzických osob,

  • zařazení podle odvětvové (oborové) klasifikace ekonomických činností,

  • nejvyšší dosažené vzdělání,

  • vzdělání požadované pro výkon povolání,

  • dobu, na kterou jim bylo vydáno povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta nebo modrá karta a na kterou jim byl povolen pobyt,

  • den nástupu a den skončení zaměstnání nebo vyslání zahraničním zaměstnavatelem.


V případě, že právnická nebo fyzická osoba uzavřela smlouvu se zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu Evropské unie, na jejímž základě byly fyzické osoby vyslány na území České republiky k plnění úkolů

vyplývajících z této smlouvy pro tuto právnickou nebo fyzickou osobu (toto se týká osob uvedených v § 87 odst. 1 zákona o zaměstnanosti), má tato právnická nebo fyzická osoba povinnost vést evidenci obsahující tyto údaje:

  • identifikační údaje cizince,

  • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek,

  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal,

  • druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno,

  • dále pohlaví těchto fyzických osob,

  • den nástupu a den skončení zaměstnání nebo vyslání zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu Evropské unie.


Jak Jiří Macíček upřesnil, zákon o zaměstnanosti žádnou specifickou formu vedení této evidence nepředepisuje. Vedenou evidenci je však potřeba v této souvislosti chápat jako ucelený soubor obsahující výše požadované údaje, ať již v elektronické či fyzické podobě.

Pracovní smlouva v češtině

Novela zákona o zaměstnanosti s sebou přinesla také doplnění nového odstavce ustanovení § 136, kdy je za stávající odstavec 1 vložen nový odstavec 2, který rozšiřuje stávající povinnost právnické nebo fyzické osoby jako zaměstnavatele mít v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu (splnění povinnosti podle věty první se nevyžaduje, splnil-li zaměstnavatel povinnost oznámit okresní správě sociálního zabezpečení den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění.).

Nově se však tato povinnost vztahuje na území České republiky i na zaměstnavatele usazeného v jiném členském státu Evropské unie, který v rámci nadnárodního poskytování služeb vyslal svého zaměstnance k dočasnému výkonu práce do České republiky, přičemž doklady, jimiž je plněna tato povinnost, musejí být přeloženy do českého jazyka.

Informační povinnost zaměstnavatele

Náměstek generálního inspektora Státního úřadu inspekce práce připomíná rovněž informační povinnost zaměstnavatele vůči úřadu práce, která je upravena ustanovením § 87 zákona o zaměstnanosti. Tato se týká jak nástupu do zaměstnání či vyslání, tak také jeho ukončení.

Zaměstnavatel nebo fyzická nebo právnická osoba má povinnost písemně informovat příslušnou krajskou pobočku úřadu práce, a to:

  • při nástupu do zaměstnání občana Evropské unie, jeho rodinného příslušníka, rodinného příslušníka občana České republiky,

  • při vyslání těchto osob k plnění úkolů na území České republiky vyplývajících z uzavřené smlouvy o výkonu práce se zahraničním zaměstnavatelem.


Informační povinnost je třeba splnit nejpozději v den nástupu k výkonu práce. Obdobná povinnost se vztahuje na případy, kdy za trvání zaměstnání nastane skutečnost, na jejímž základě již cizinec povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu nebo modrou kartu nepotřebuje, s tím, že tato informační povinnost musí být splněna nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy nastala skutečnost, na jejímž základě se povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta nebo modrá karta nevyžaduje, upozorňuje Jiří Macíček.




další novinky v kategorii: Personalistika a mzdy

Sněmovna schválila zrušení karenční doby. Jaká kompenzace čeká zaměstnavatele?
07.11.2018
Poslanecká sněmovna dnes schválila zrušení karenční doby. Pro zaměstnavatele je navržena kompenzace v podobě snížení pojistného na nemocenské.


Nemění se jen výše záloh pro OSVČ. Mění se i splatnost pojistného
07.11.2018
Změny od roku 2019 budou razantnější. Po dlouhé době přichází novinka v placení důchodového a nemocenského pojištění. A neznalost zákona neomlouvá. Tradičně s novým rokem přichází i nová výše záloh. Změnu přináší nařízení vlády s číslem 213/2018 Sb.


Zálohy na sociální a zdravotní pojištění pro rok 2019
24.10.2018
Ve Sbírce zákonů byly zveřejněny údaje o průměrné mzdě. Z těchto údajů se stanoví zálohy pro OSVČ i minimální vyměřovací základ pro zaměstnance. Podnikatelům se zvyšují zálohy. Zaměstnancům minimální vyměřovací základ. Na rozdíl od podnikatelů zaměstnance i zaměstnavatele změny potěší.


Dohody konané mimo pracovní poměr. Nově s evidencí a zaručenou mzdou
24.10.2018
Zákonodárci si v připravované novele zákoníku práce posvítili nejen na dohody konané mimo pracovní poměr, ale i na minimální a zaručenou mzdu.


Elektronická neschopenka. Nové povinnosti pro lékaře i zaměstnavatele
18.10.2018
Zavedení e-neschopenky souvisí i se zrušením karenční doby v době pracovní neschopnosti. Navrhují se nové, kratší lhůty hlášení. V praxi téměř nereálné


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

Soudní dvůr: Má holding nárok na odpočet DPH u „zmařené“ akvizice?
Touto otázkou se zaobíral Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) v případu Ryanair Ltd. V říjnu 2018 rozhodl, že nárok na odpočet DPH u nákladů souvisejících s akvizicí, která se nakonec neuskutečnila, respektive nedošlo oproti původnímu plánu k převzetí všech akcií, existuje.

Soudy zpřesňují podmínky úroku z neoprávněného jednání správce daně
Vítězný spor s finančním úřadem může být kompenzován přiznáním úroku z neoprávněného jednání správce. Jeho výše odpovídá repo sazbě České národní banky zvýšené o 14 procentních bodů, aktuálně tedy činí 15,5 % ročně. V některých případech může být až dvojnásobná. Správce daně by měl tento úrok přiznávat automaticky, v praxi tomu tak vždy není v důsledku výkladových nejasností.

další novinky

Kalkulace ceny