Kontakty

Telefon Telefon: +420 222 981 423
Mobil Mobil: +420 777 724 737
email E-mail: info@uds.cz

GFŘ upřesňuje evidenci tržeb přijatých prostřednictvím dopravců

09.03.2017


Máte správně nastavené smluvní podmínky se svým dopravcem? Víte, kdo a kdy má evidovat tržby, jejichž inkaso vám dopravce zajišťuje? Pozor – pro účely EET není dopravce jako dopravce. Generální finanční ředitelství publikovalo pomocný materiál pro evidenci tržeb, které poplatník přijímá prostřednictvím svého dopravce. Jde nejen o případy tzv. e-shopů, ale platí obecně pro všechny, kteří své zboží expedují pomocí dopravců, pokud tito pro ně zároveň přijímají platby za doručené zboží.

Jestliže pro expedici svého zboží a zejména inkaso plateb využíváte externí přepravní společnosti, kurýry či poskytovatele poštovních služeb (obecně „dopravci“), měli byste nyní zbystřit a zkontrolovat, zda váš smluvní vztah s dopravcem a evidence tržeb jsou v souladu se zákonem o evidenci tržeb a výkladem GFŘ.

Důležité je, z jakého titulu dopravce platby od zákazníků přijímá. V praxi jsou obecně možné tři smluvní scénáře: přímé zastoupení, nepřímé zastoupení a speciální kategorie tzv. „prostředníků“. Jak GFŘ zdůrazňuje, je potřeba vycházet z obsahu daného smluvního vztahu, nikoli jen z jeho formálního označení.

Jestliže dopravce inkasuje tržby na základě smlouvy o přímém zastoupení (např. mandátní smlouva), jedná jménem a na účet příslušného poplatníka/prodávajícího. Danou platbu je pak nutné evidovat nejpozději v okamžiku jejího převzetí dopravcem od konečného zákazníka. Za evidenci je zodpovědný sám poplatník/prodávající, případně může svůj certifikát EET svěřit dopravci. Další variantou je příslušného dopravce evidencí tržeb pověřit. Od zvoleného způsobu evidence tržeb se budou odvíjet povinné náležitosti účtenky, které mohou být pokaždé trochu jiné.

Také v případech, kdy dopravce jedná na základě smlouvy o nepřímém zastoupení (např. komisionářská smlouva), tzn., že jedná svým jménem, ale na poplatníkův účet, podléhá přijatá platba evidenci tržeb nejpozději v okamžiku přijetí platby dopravcem. Na rozdíl od přímého zastoupení však platbu eviduje dopravce s využitím svého certifikátu. Náležitosti účtenky se pak liší od předchozího scénáře.

Samostatnou kategorií jsou pak transakce, kdy dopravce vystupuje v roli tzv. „prostředníka“, což jsou zejména provozovatelé poštovních služeb dle seznamu publikovaného Českým telekomunikačním úřadem. Zde je vhodné zmínit, že na rozdíl od informací uvedených v metodickém pokynu k elektronické evidenci tržeb, GFŘ nově připouští i jiné případy, kdy dopravce bude vystupovat v roli prostředníka (nepůjde tedy výlučně o provozovatele poštovních služeb). Při těchto transakcích je rozhodným dnem pro posouzení a případnou evidenci dané tržby okamžik, kdy dopravce předává/převádí platbu poplatníkovi. V případě plateb s využitím platebních karet je dále nutno zohlednit již publikované stanovisko GFŘ k platbám uskutečňovaným prostřednictvím platebního terminálu.




další novinky v kategorii: Obecné a ostatní

Stávající paušály jsou výhodné pro všechny
05.09.2018
Komentář Aleny Schillerové, ministryně financí Reakce na: „Pro podnikatele chystají poslanci jednodušší daně, hnutí ANO je proti“
V posledních dnech se diskutovalo o návrhu opozice na zvýšení výdajových paušálů pro podnikatele na úroveň před balíčkem 2017, tj. na hranici 2 mil. Kč. Padla dokonce tvrzení, že Ministerstvo financí svým nesouhlasem s tímto návrhem odmítá jednodušší daně pro podnikatele. Ráda bych proto vysvětlila, jaké jsou skutečné důvody našeho nesouhlasu.


Finanční správa ČR se připojila k Portálu občana
05.09.2018
Novou funkcionalitu nabídne oficiálně od 1. září tzv. Portál občana. Po přihlášení pomocí elektronického občanského průkazu nebo jiného prostředku akreditovaného na dostatečnou úroveň záruky lze nově přejít k elektronickým formulářům Finanční správy. Bude tedy možné přistoupit přes Portál občana do Daňového portálu a podat jeho prostřednictvím například přiznání k dani z příjmu fyzických osob. Díky bezpečnému ověření totožnosti uživatele se údaje o přihlášeném uživateli nově vyplní automaticky.


V systému EET se mění SSL certifikát! Je vaše pokladní zařízení připraveno?
05.09.2018
V září se na příjmové straně EET změní certifikát, který zabezpečuje spojení mezi pokladními zařízeními, která evidují tržby, a příjmovou stranou EET.


KDP a CFE trvají na zachování mlčenlivosti daňového poradce i v souvislosti se směrnicí DAC6
05.09.2018
CFE Tax Advisers Europe vydalo stanovisko k transpozici směrnice „DAC6“, která zavádí tzv. zprostředkovatelům, tedy i daňovým poradcům, novou povinnost poskytnout správci daně informace o přeshraničních daňových uspořádáních, která potencionálně souvisí s agresivním daňovým plánováním


Zpráva o činnosti Finanční správy ČR a Celní správy ČR za rok 2017
04.09.2018
Odbor 25 – Strategie daňové politiky, spolupráce a správy Materiál byl vzat vládou ČR na vědomí dne 10.7.2018.


Kde nás najdete

UDS, s.r.o.
Vršovická 841/40, 101 00 Praha 10

Telefon: +420 222 981 423
Mobil:+420 777 724 737
E-mail: info@uds.cz

Mapa

Novinky

GFŘ se neztotožňuje s publikovanými závěry kontroly NKÚ zaměřené na správu DPH při přeshraničním elektronickém obchodování
Generální finanční ředitelství (GFŘ) se neztotožňuje se závěry kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) zaměřené na správu daně z přidané hodnoty při přeshraničním elektronickém obchodování mezi obchodníky a spotřebiteli. V některých oblastech kontrolní činnosti, které zpráva NKÚ kritizuje, patří ČR naopak k evropské špičce.

Stávající paušály jsou výhodné pro všechny
Komentář Aleny Schillerové, ministryně financí Reakce na: „Pro podnikatele chystají poslanci jednodušší daně, hnutí ANO je proti“
V posledních dnech se diskutovalo o návrhu opozice na zvýšení výdajových paušálů pro podnikatele na úroveň před balíčkem 2017, tj. na hranici 2 mil. Kč. Padla dokonce tvrzení, že Ministerstvo financí svým nesouhlasem s tímto návrhem odmítá jednodušší daně pro podnikatele. Ráda bych proto vysvětlila, jaké jsou skutečné důvody našeho nesouhlasu.


další novinky

Kalkulace ceny